Sähköautopalo ei juuri eroa tavallisesta autopalosta, ellei auton ajoakku osallistu palotapahtumaan. Mikäli palo saa alkunsa ajoakusta tai leviää siihen, sammuttamiseen tarvitaan runsaasti vettä ja akku voi syttyä sammuttamisen jälkeen vielä uudelleen. Onneksi sähköautojen akkupalot ovat olleet erittäin harvinaisia Suomessa.

Vuosina 2015-2020 Suomessa tapahtui vain muutama sähköautopalo. Sama näyttää pätevän vuoteen 2021: pelastusalan Pronto-tietokannasta löytyy vain yksi selvästi sähköauton korkeajännitejärjestelmään liittyvä palotapaus. Varsinaisia sähköautojen ajoakkupaloja ei rekisteristä viime vuodelta löydy.

Yksi ”oikea” sähköautopalo tilastoista kuitenkin löytyy. Tapaninpäivänä 26.12.2021 ladattava hybridiauto syttyi kesken ajon moottoritilasta ennen kolmea iltapäivällä eteläsuomalaisessa kaupungissa. Kuljettaja pysäytti auton kauppakeskuksen pysäköintipaikalle ja paikalla olleet saivat auton sammumaan neljällä nestesammuttimella. Palokunnan tullessa paikalle moottoritila enää savusi.

Pelastuslaitos avasi konepellin ja vaahdotti moottoritilan ja irrotti 12 voltin akun kaapelin. Palo ei levinnyt muualle autoon. Pelastuslaitos sai uuden hälytyksen samana iltapäivänä viideltä: auto oli syttynyt uudelleen. Sammutusvaahdon haihduttua oranssit korkeajännitejohdot olivat kipinöineet ja sytyttäneet moottoritilan uudestaan. Palokunta sammutti liekit vedellä, minkä jälkeen auto tehtiin kokonaan virrattomaksi valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen kipinöinti lakkasi.

Mahdollinen syy uudelleensyttymiselle on, että ensimmäisellä sammutuskerralla autoa ei tehty virrattomaksi täsmälleen oikeassa järjestyksessä. Jos sähköautossa on virrat päällä, 12 voltin akun irrottaminen ei sammuta auton korkeajännitejärjestelmää, koska auton DC/DC-muuttaja syöttää edelleen 12 voltin järjestelmää korkeajänniteakusta. Tällöin korkeajännitejärjestelmä voi jäädä päälle ja sytyttää uudestaan tulipalon.

Tilannetta voi verrata perinteiseen autoon: jos akun irrottaa, kun auto on käynnissä, auto jää käyntiin koska laturi syöttää virtaa sytytysjärjestelmälle. Moottori pitää sammuttaa ensin, ja sen jälkeen akun irrottaminen estää auton käynnistymisen.

Litiumioniakkupaloksi tapahtuma ei edennyt, koska kyseisessä automallissa ajoakku on takaosassa ja palo oli auton etuosassa. Akulla oli silti merkitystä uudelleensyttymisessä, koska akku syötti vaurioituneita korkeajännitejohtoja.

Sähköautopalo ei ole aina akkupalo

Kaikki sähköautopalot eivät ole akkupaloja. Vaikka hakusanapoiminta löytää vuodelta 2021 yhteensä 12 pelastustoimen liikennevälinepalotehtävää, jossa mainitaan sähkö- tai hybridiauto, niistä lähes kaikki ovat perinteisiä autopaloja tai palonalkuja, jotka eivät liity käyttövoimaan mitenkään, mutta ovat sattuneet sähkö- tai hybridiautolle. Aineistosta löytyy esimerkiksi 12 voltin järjestelmästä palanut Toyota Prius, kuin myös Tesla, jonka ilmalämpöpumppu oli sylkenyt öljyt ulos ja savunnut. Myöskään 2.4.2021 Sysmässä kärähtänyt hybridiauto ei ollut ajoakun palo: auto meni kesken ajon vikatilaan ja syttyi kuljettajan pysähdyttyä.

28.1.2021 uutisoitiin autonkuljetusrekan palosta. Paikalla olleen toimittajan veikkaus, että palo olisi saattanut lähteä sähköauton akusta, muuttui nopeasti totuudeksi sosiaalisessa mediassa, vaikka palon syyksi osoittautui perävaunun pyöränlaakeri, joka oli ylikuumentunut ja sytyttänyt renkaan palamaan, josta palo levisi yläpuolella olevaan henkilöautoon palamaan. Pronto-kirjauksen mukaan palaneiden autojen joukossa oli ainakin yksi hybridiauto, mutta mitään akkupaloon tai sen sammuttamiseen viittaavaa ei kirjauksesta käy ilmi. Kirjauksen mukaan palanut hybridiauto siirrettiin muualle ja upotettiin vesikonttiin uudelleensyttymisen ehkäisemiseksi.

Vesa Linja-aho

Kirjoittaja tekee väitöskirjatutkimusta sähköautojen ja muiden yleistyvien teknologioiden turvallisuudesta

 

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template