Tarkka mittaus mahdollistaa tehokkaamman akunhallintajärjestelmän toteuttamisen. NXP:n MC33774-piiri on 18-kanavainen analoginen etuaste, jossa on maksimaalinen kennotasapainotus laajalla lämpötila-alueella. Sähköajoneuvojen litiumioniakustoihin siinä on ASIL D -tuki.
Li-ion-akkuja käytetään yleisesti sähköautoissa, koska niiden energiatiheys on suuri tilavuuden ja painon mukaan, vähäinen itsepurkautuminen, vähäinen huoltotarve ja kyky kestää tuhansia lataus-purkausjaksoja. Niiden osuus sähköauton kokonaiskustannuksista on noin 30–40 prosenttia.
Tyypillinen 800 V Li-ion -akkujärjestelmä käsittää noin 200 sarjaan kytkettyä yksittäistä kennoa. On tärkeää arvioida tarkasti akun lataustila missä tahansa lämpötilassa ja hetkessä vuosien mittaisen elinkaaren aikana. NXP:n MC33774 on suunniteltu toimittamaan tarkkoja solumittaustietoja -40 °C … +125 °C lämpötiloissa akuston elinkaaren yli.
MC33774 on läpikäynyt tiukan suunnittelu- ja validointiprosessin sen turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi autokäytössä. Tämä sisältää järjestelmätason validoinnin, jolla testataan sähkömagneettista yhteensopivuutta, sähköstaattista purkausta, ohimenevää häiriönsietoa ja tiedonsiirron luotettavuutta vaativissa tilanteissa. MC33774 on suunniteltu vähentämään OEM-järjestelmien kustannuksia säilyttäen samalla luotettavuutensa, mikä mahdollistaa autojen turvallisen käynnistämisen sähköajoneuvojen teollisuuden lyhyemmästä kehitysjaksosta huolimatta.
18-kanavainen NXP MC33774 Li-ion -akkuohjain IC on osa NXP High Voltage BMS -piirisarjaratkaisua. Lisätietoja löytyy täältä.






















