Tutkimuksessa käytettiin neljää erilaista akun purkuprofiilia, joista realistisimmat simuloivat kiihdytyksiä, jarrutuksia ja lepohetkiä, kuten arkiajossa tapahtuu. Tällaiset dynaamiset olosuhteet pidentävät akkujen käyttöikää merkittävästi verrattuna perinteisiin, tasaisiin purkutesteihin.
Yllättäen voimakkaat, lyhyet kiihdytykset hidastivat akun kulumista sen sijaan, että ne olisivat nopeuttaneet sitä, kuten aiemmin oletettiin. - Kova kaasujalan käyttö ei nopeuta akun vanhenemista. Päinvastoin, se voi jopa hidastaa sitä, kertoi tutkimuksen pääkirjoittaja, tohtoriopiskelija Alexis Geslin.
Tutkijat erottelivat sykli-ikääntymisen (akun käyttöjaksojen aiheuttama kuluminen) ja aikaperusteisen ikääntymisen (luonnollinen kuluminen ajan myötä). Kuluttajien päivittäisessä käytössä aikaperusteinen ikääntyminen on hallitseva tekijä, kun taas esimerkiksi linja-autoissa ja pakettiautoissa sykli-ikääntyminen on merkittävämpää.
Tutkimuksessa käytettiin koneoppimisalgoritmia analysoimaan kahden vuoden aikana kerättyä dataa. Algoritmi auttoi selvittämään, miten erilaiset ajoprofiilit vaikuttavat akun kulumiseen.
Tutkimus tarjoaa hyödyllisiä näkökulmia sähköautojen valmistajille. Akunhallintaohjelmistoja voidaan päivittää hyödyntämään tuloksia ja maksimoimaan akkujen käyttöikä todellisissa ajotilanteissa. Lisäksi löydökset voivat vaikuttaa uusien akkukemioiden ja energianhallinta-algoritmien suunnitteluun.