Lähimaksaminen on kätevää, tapahtui se sitten kortilla ja älypuhelimella. NFC-pohjaisilla ratkaisuilla on kuitenkin puutteensa, kuten se, että maksulaite pitää viedä lähelle lukupäätettä. Nyt näyttää siltä, että ultralaajakaistainen UWB-tekniikka lunastaa vihdoin lähimaksamisen alkuperäisen lupauksen.
Jotkut ehkä muistavat ultralaajakaistaisen UWB-tekniikan vuosien takaa. Siitä haluttiin erittäin nopea langaton yhteyden laitteiden välille, eräänlainen langaton HDMI. Syksyllä perustettu FiRa-konsortio haluaa nyt viedä ”UWB 2.0:n” uusille alueille. Näitä ovat tarkka sisätilapaikannus, käyttäjien ja laitteiden turvallinen tunnistus sekä lähimaksaminen.
UWB:llä on monia etuja sekä NFC- että Bluetooth-yhteyksiin verrattuna. UWB paikantaa laitteet 30 sentin tarkkuudella ja yltää vahvasti suojattuun datansiirtoon 8 megabitin sekuntinopeudella. Tämä on neljä kertaa Bluetoothia nopeammin.
UWB-piiri on itse asiassa löytänyt jo tiensä älypuhelimiin. Applen viimeisimmässä eli iPhone 11:ssa on yhtiön itse kehittämä U1-piiri. Apple ei ole tekniikasta vielä pitänyt kovaa meteliä ja sanoo, että sitä käytetään aluksi lähinnä AirDrop-tiedostonsiirtoon, mutta yhtiöllä on taatusti isoja suunnitelmia U1:n hyödyntämiseen.
Ja nyt UWB tulee vahvasti mobiilimaksamiseen. Ensimmäisen kaupallisen UWB-piirin kehittäjä NXP Semiconductors on demonnut yhdessä NTT DoCoMon ja Sony Imaging Products and Solutionsin kanssa maailman ensimmäistä UWB-mobiilimaksamisen järjestelmää. Tekniikka on esillä esimerkiksi DoCoMon Open House -tapahtumassa tammikuun lopulla.
Hyvin yksinkertaistettuna tässä UWB-demossa on kyse älykkäästä kaupasta ja ostamisesta. Älykäs kauppa seuraa käyttäjien liikkumista UWB-tekniikalla muutaman sentin tarkkuudella. Järjestelmä tunnistaa, mitä tuotteita asiakas ottaa mukaansa ja laskuttaa niistä myymälästä uloskirjautumisen yhteydessä.
UWB-piireillä varustetut laitteet on kytketty Sonyn mobiilimaksamisen Felica-järjestelmään. Käyttäjien tunnistamisen, kerättävien tuotteiden tunnistamisen ja turvallisen maksamisen lisäksi UWB:n avulla voidaan lähettää asiakkaille kohdennettuja mainoksia.