Gigabitin lähetinvastaanottimien toimittaja KDPOF aikoo ensimmäisenä maailmassa demonstroida autoihin suunniteltua 25 gigabitin optista tiedonsiirtojärjestelmää. Paikkana on München ja tapahtuma Automotive Ethernet -kongressi 12.-13. helmikuuta.
25 gigabitin optinen verkko parantaa nykyistä 10GBASE-SR-standardia, joka on IEEE: n nykyinen standardi ja yltää 10 gigabitin datanopeuteen. KDPOF:n toimitusjohtaja Carlos Pardon mukaan lisänopeutta ajoneuvoverkkoon edellyttävät esimerkiksi automatisoidun ajon ja V2X-yhteyksien yhdistäminen vaikkapa törmäystilanteissa sekä sovelluksien tiedontarpeen nopea kasvu.
IEEE 802.3 -työryhmän hyväksynnällä tärkeimmät autonvalmistajat ja komponenttitoimittajat ovat aloittaneet uuden IEEE 802.3 -standardin kehittämisen. Carlos Pardon (KDPOF) johtama työryhmä aloitti toimintansa viime kesänä. Ensimmäiset prototyypit valmistuivat jo viime vuoden puolella.
Tutkimusryhmän tavoitteena on kehittää IEEE:n alla Ethernet-standardi, joka yltää ajoneuvoissa ensin 325 ja myöhemmin 50 gigabittiin sekunnissa. Optisen ratkaisun tärkeimmät edut tiettyihin sovelluksiin, joissa käytetään monigigabittisiä nopeuksia ajoneuvon sisäisellä yhteydellä.
Keskeiset johtavat optoelektronisten, liitäntä- ja johdinsarjojen myyjät ympäri maailmaa ovat valmiita ja tarjoavat jo hyvin toimitetut ja kilpailukykyiset markkinat kaikilla uusilla komponenteilla, joita tarvitaan monen gigabitin autoon. Näitä ovat linkin fyysinen kerros (PHY), kuituoptinen lähetin-vastaanotin (FOT), kuidut, liittimet ja valonlähteet.