Red Hatin Summit-teknologiakonferenssi alkoi eilen illalla Suomen aikaa. Linux-talona jo pitkään tunnetun yrityksen pääjohtaja Paul Cormier hehkutti estottomasti Linuxin ja avoimen koodin merkitystä elektroniikan kehityksessä. Linus Torvalds sai osansa hehkusta. Seuraavaksi Linux valtaa autot.
Cormierin mukaan Linux on se kivijalka, jolle teknologinen kehitys perustuu paitsi pilvipalveluissa, elektroniikassa ylipäätään. Tänään Red Hat puhuu vankasti avoimen hybridipilven puolesta. Yrityksillä on keskimäärin käytössään kahdeksan erilaista pilvipalvelua ja ne kaikki toimivat Linuxilla.
Cormierin mukaan avoin lähdekoodi on lähtenyt toden teolla lentoon viime vuosien aikana. Se on verkkotekniikan ja sovelluskehityksen tärkein kehitystapa. – Yksikään yritys ei voi tehdä ja kehittää kaikkea itse. Siihen tarvitaan avoin ekosysteemi ja innovaatioiden avointa jakamista.
- Hybridipilvi on tulosta siitä vuosien kehityksestä, mitä Linux ja avoin lähdekoodi ovat tuoneet kehitykseen.
Eilen Red Hat julkisti hankkeensa, jossa aikoo kehittää toiminnallisesti varmennetun Linuxin ajoneuvoihin. Autojen Linux perustuu Red Hatin Etnerprise Linuxiin ja autovaatimukset siihen tuodaan yhdessä exidan kanssa. Exida tunnetaan funktionaalisen turvallisuuden (functional safety) ratkaisuista monilla eri alueilla.
Red Hat muistuttaa, että autoista tulee yhä enemmän ”datakeskuksia pyörillä”. Tämän järjestelmän vaatiman ohjelmistopinon osana käyttöjärjestelmän merkitys kasvaa. Tällä hetkellä autonvalmistajien ohjelmistot ovat valmistajakohtaisia ja niitä voidaan kuvata rajoittuneiksi, hitaiksi komponenteiksi.
Red Hat aikoo tuoda avoimen kehityksen perusteet myös auto-ohjelmistojen kehitykseen. Ensimmäiseksi exida aikoo valmistautua Red Hat Linuxin ISO 26262 -sertifiointiin, mikä on tärkein ajoneuvojen turvallisuutta määrittävä standardi.