Juustoportilla on eri puolilla maata viisi liikenneasemaa. Nyt yhtiö sanoo varustavansa nämä toimipisteensä suomalaisen Kempowerin suurteholatauslaitteilla yhdessä Recharge Finlandin kanssa. Niiden avulla sähköauton akun saa ladattua täyteen jopa 350 kilowatin teholla, jos auton akusto vain teholatausta tukee.
HPC-latausasema (High Power Charging) on teholtaan yli 150 kilowatin suuteholatauslaitteisto, jotka mahdollistavat useamman auton samanaikaisen lataamisen sekä dynaamisen tehonjaon latauspisteiden välillä. Tehosta ja akustosta riippuen latausaika on 10-45 minuuttia. Esimerkiksi parkkipaikan peruslatauksessa teho jää 3,6-22 kilowattiin. Käytännössä auton pitää olla aina latauksessa yön yli.
Juustoportin mukaan sen eri liikenneasemilla uusilla latureilla lataamaan pääsee jo tämän kesän tai kuluvan vuoden aikana. Ongelma on alkuvaiheessa se, että aika harva automalli tukee suurteholatausta. Esimerkiksi suosittu Nissan Leaf kykenee vastaanottamaan maksimissaan 50 kilowatin lataustehoa.
Juustoportti kertoo myös lisäävänsä ilmaisia latauspisteitä, jotka palvelevat etenkin hybridiautoilijoita. Ne ovat käyttövalmiita sellaisenaan, koska pisteissä on latausjohto valmiina. Juustoportti on tehnyt vuosia yhteistyötä Teslan kanssa ja tiivis yhteistyö yritysten välillä jatkuu tulevaisuudessakin. Tällä hetkellä Jalasjärven liikenneasemalla löytyy Supercharger suurteholatauspisteitä, jotka ovat Teslan ylläpitämät.
Latauspisteet ovat jatkossa ilman muuta yksi keskeisistä syistä pysähtyä tauolle automatkallaan. Suurtehoinen lataus sujuvoittaa sähköautoilua merkittävästi, kun auton lataamisesta tulee nopeampaa. Toki lataaminen suuremmalla teholla on myös kalliimpaa.
- Jos ajaa esimerkiksi Helsingistä Ouluun, tarvittava lataus on saatava tauon aikana. Käytännössä 30-40 minuutissa pitää saada sähköä 300-400 kilometrin ajoa varten, avaa Pasi Hakomäki Juustoportilta sähköautoilua.
Recharge on operoinut julkista latauspisteverkostoa 2011 lähtien Fortum Charge & Drive brändin alla. Yhtiöllä on Pohjoismaissa yli 1500 julkista latauslaitetta. Lisäksi se operoi yli tuhatta latauslaitetta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Latauspisteisiin panostetaan nyt laajasti. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun neljään Prismaan ollaan avaamassa peräti 222 latauspistettä tämän vuoden aikana. Näistä ensimmäiset on jo otettu käyttöön Itä-Keskuksessa. Niissä latausteho on ohjelmoitu 25 kilowattiin, mutta jatkossa teho voidaan nostaa 80 wattiin latauspistettä kohti. Aluksi ABC-lataaminen Prismoissa on ilmaista, mutta e on tämän vuoden aikana muuttumassa maksulliseksi.