Kun tuleva robottiautosi ajaa latausasemalle, sen täytyy pystyä itsenäisesti latautumaan. Siemens on jo esitellyt tällaista visiota Münchenin IAA Mobility -messuilla. Automaattinen latauslaitteisto latasi messuilla 300 kilowatin teholla.
Siemensin mukaan autoilun sähköistyminen ja automatisoituminen herättää monia kysymyksiä. Kuka esimerkiksi kytkee laturin pistorasiaan, kun autonominen auto on löytänyt käytettävissä olevan latauspaikan yksinään?
Yksi ratkaisu on Münchenin messuilla esitelty autonominen latausjärjestelmä, joka mahdollistaa sähköautojen täysautomaattisen lataamisen urheiluautoista kaukoliikenteen kuorma-autoihin. Prototyypin latauskapasiteetti on jopa 300 kW, ja sitä ollaan jatkossa nostamassa yli 1 megawattiin kehitystyön edetessä.
Suuren kapasiteetin ansiosta sähkökäyttöisiä kuorma -autoja voidaan ladata kuljettajan pakollisen tauon aikana. Tarvittavat latausjohdot ovat kuitenkin liian raskaita, jotta ihmiset voivat liittää ne itse. Tämän haasteen hallitsemiseksi Siemensin suunnittelema robotti voi hoitaa raskaan kuorma-auton lataamisen vaikean tehtävän.
Testatakseen autonomista latausjärjestelmää tosielämän olosuhteissa ja saadakseen sen kehityksen päätökseen Siemens tekee yhteistyötä ruotsalaisen Einriden kanssa, joka on johtava itsenäisten ja sähköisten kuljetusjärjestelmien kehittäjä. Osana tätä testiä autonominen kuorma-auto sai ensimmäistä kertaa virtaa itsenäisestä pikalatausjärjestelmästä.