Jo useamman vuoden ajan autojen suunnittelussa on puhuttu sivupeilien korvaamisesta kameroilla. Tällaisia malleja on jo työn alla ja nyt Renesas on esitellyt yhdessä kameravalmistaja Omnivision Technologiesin kanssa alustaa, jolla sivupeilit voidaan tulevaisuudessa siirtää museoon.
Renesas on nimittäin ratkaissut yhden ison ongelman kamerajärjestelmien kanssa. Yhdessä Omnivisionin kanssa esitellyssä referenssisuunnittelussa hyödynnetään Renesasin uutta AHL-väylätekniikkaa (Automotive HD Link), jonka avulla voidaan lähettää teräväpiirtovideota edullisilla kaapeleilla ja liittimillä.
Referenssimallissa AHL-komponentit yhdistyvät OmniVisionin OX01F10-kamerapiireihin, joissa on 1,3 megapikselin kamerakenno. Tällä taataan kuvantamiskyky monenlaisissa haastavissa valaistusolosuhteissa sekä pienimmän muodon ja pienimmän virrankulutuksen.
HD-video on yhä tärkeämpää autojen turvajärjestelmissä esineentunnistustoiminnon kannalta. Uusi AHL-kooderi (RAA279971) ja -dekooderi (RAA279972) käyttävät moduloitua analogista signaalia videon lähettämiseen, mikä tarkoittaa, että videosignaali voidaan lähettää 10 kertaa pienemmällä tiedonsiirtotarpeella kuin mitä vaaditaan HD-signaalien digitaaliseen lähettämiseen.
Alhaisempi siirtonopeus tarkoittaa, että voidaan käyttää suojaamattomia kierrettyä parikaapelia (UTP) ja tavallisia edullisia liittimiä, samoin kuin olemassa olevia perinteisiä analogisia videokaapelia ja liittimiä. AHL-linkki voidaan yhdistää muihin Renesas-tuotteisiin, kuten autojen R-Car -sarjan järjestelmäpiireihin, RH850-mikro-ohjaimiin, autojen PMIC-laitteisiin ja analogisiin komponentteihin.
OmniVisionin OX01F10-kamerapiiri isältää korkean suorituskyvyn 3,0 mikronin kuvakennon ja edistyneen kuvasignaaliprosessorin (OmniVisionin PureCelPlus), joka takaa vähäkohinaisen ratkaisun autojen peruutuskameran (RVC) ja surround-näkymiin.
Referenssisuunnitelma esitetään OmniVisionin osastolla AutoSens Brussels 2021 -näyttelyssä huomenna.