Euroopan sähköautojen kaupassa tehtiin elokuussa historiaa. Ensimmäistä kertaa sähkö- ja hybridiajoneuvojen myynti ylitti dieselautojen myyntiluvut. JATO Dynamicsin mukaan muutos kuvastaa markkinoiden käännettä. Jatkossa autonvalmistajien kasvu tulee ladattavista.
EU:n alueella uusien autojen rekisteröinti hidastui jälleen elokuussa, nyt 18 prosenttia vuodentakaisesta. 713 714 uutta autoa on alhaisin kirjattu volyymi elokuussa sitten vuoden 2014.
Tänä vuonna on kuitenkin edelleen myyty enemmän autoja kuin viime vuonna. Tammi-elokuussa uusia autoja rekisteröitiin 8 095 419, kun vuotta aiemmin lukema oli 7 192 839.
Samaan aikaan autonvalmistajat kärsivät komponenttipulasta. Tuotanto-ongelmat ja viivästykset uusien autojen toimittamisessa ovat vahingoittaneet myyntiä, ja saatavuuden puute pakottaa monet kuluttajat joko etsimään käytettyjä autoja tai viivästyttämään ostamistaan. Tavallisissa olosuhteissa kuluttajat voivat odottaa odottavansa monta kuukautta uutta Ferraria, mutta nyt heillä on sama viive tavallisissa malleissa.
Edelleen yli puolet eli 56 prosenttia Euroopan uusista autoista kulkee bensalla. Sähkö- ja hybridiautojen osuus myynnistä on 21 prosenttia ja dieselin osuus putosi 20 prosenttiin.
Euroopan myydyin auto oli elokuussa Dacia Sandero, jota myytiin 14 961 kappaletta. Eniten myyty sähköauto oli Volkswagenin ID.3, jota myytiin 7904 kappaletta. Silläkään ei ylletty 10 myydyimmän auton listalle. Myydyin ladattava hybridi oli Ford Kuga, jota meni kaupaksi 3512 kappaletta.