Volvo Cars ja Northvolt avaavat yhteisen tutkimus- ja kehitystyökeskuksen Göteborgiin osana kolmen miljardin euron investointia akkujen kehitykseen ja valmistukseen. Vuonna 2022 toimintansa aloittava tutkimus- ja kehitystyökeskus synnyttää satoja uusia työpaikkoja Göteborgiin.
Samalla Volvosta tulee yksi harvoista automerkeistä, jotka vastaavat kokonaisvaltaisesti akkukennojen kehitystyöstä ja tuotannosta.
Göteborgin uuden tutkimus- ja kehitystyökeskuksen perustamisen jälkeen vuorossa on uuden tehtaan rakentaminen Eurooppaan. Siellä valmistetaan uuden sukupolven akkukennoja, jotka on kehitetty erityisesti uusia Volvon ja Polestarin täyssähköautoja varten. Tehtaan tarkka sijainti vahvistetaan vuoden 2022 alkupuolella.
Tutkimus- ja kehitystyökeskus sijaitsee lähellä Volvon omia tutkimus- ja kehitystyötoimintoja sekä Northvoltin nykyistä Northvolt Labs -innovaatiokeskusta Ruotsin Västeråsissa. Tämä varmistaa synergian ja tehokkuuden akkuteknologioiden kehityksessä.
Kumppanuus keskittyy kehittämään räätälöityjä akkuja, jotka antavat Volvo -kuljettajille toimintamatkaa ja nopeita latausaikoja. Volvo työskentelee Northvoltin kanssa luodakseen akuille kokonaisvaltaisen järjestelmän, jossa se kehittää ja valmistaa akut itse. Syvä integraatio on tärkeää, sillä akku on sähköauton suurin yksittäinen kustannustekijä sekä suuri osa hiilijalanjälkeä.
Volvo ja Northvolt ovat loppumetreillä uuden eurooppalaisen akkutehtaan sijainnin valinnassa. Tehtaan potentiaalinen vuosikapasiteetti on 50 gigawattituntia (GWh), mikä riittäisi noin puolelle miljoonalle autolle vuodessa. Rakennustyöt käynnistyvät vuonna 2023, ja laaja-alainen tuotanto alkaa vuonna 2026. Tehtaan odotetaan työllistävän jopa 3 000 henkilöä.
Akkutoimitussopimusten lisäksi yhteistyö Northvoltin kanssa täyttää Euroopassa akkukennotarpeet, jotka ovat tärkeä osa Volvon kunnianhimoisia sähköistämissuunnitelmia. Tavoitteena on saavuttaa täyssähköautoille 50 prosentin osuus kokonaismyynnistä tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Vuoteen 2030 mennessä Volvon tavoitteena on myydä pelkkiä täyssähköautoja.