Euroopan liikenne sähköistyy, mutta vauhti on edelleen hidas. Marraskuussa 26 prosenttia Euroopan rekisteröidyistä uusista autoista oli ladattavia, joko hybridi- tai täyssähköautoja. JATO Dynamicsin tilastojen mukaan marraskuussa rekisteröitiin uusia ajoneuvoja vähemmän kuin kertaakaan kolmeen vuosikymmeneen.
Marraskuussa Euroopassa rekisteröitiin 850 tuhatta uutta ajoneuvoa. Vuotta aikaisemmin määrä oli 1,03 miljoonaa ja vuonna 2019 hieman alle 1,2 miljoonaa. JATOn mukaan markkinoiden kehitys ei riipu kysynnästä, vaan tarjonnan puutteesta. Autonvalmistajat kärsivät tällä hetkellä rankasta komponenttipulasta.
Vaikka sähköautojen suosio kasvaa, autojen myynti ei tänä vuonna nouse viimevuotisesta. JATOn analyytikko Felipe Munoz arvioi, että markkinoilla on iso patouma kysyntää uusista ajoneuvoista. Tämän takia markkina tulee piristymään heti, kun komponenttipula hellittää.
Marraskuussa vähäpäästöisiä ajoneuvoja rekisteröitiin kaikkiaan 217 709 kappaletta. Niiden osuus kaikista rekisteröinneistä on kasvanut tasaisesti. Viiden prosentin raja ylitettiin tosin vasta kaksi vuotta sitten.
Marraskuun suosituin automalli oli Renault Clio, jota myytiin 16 353 kappaletta. Dacia Sandero ylsi lähes samaan ja 16 tuhannen myydyn rajan rikkoivat myös Peugeot 208 ja Peugeot 2008. Myydyin sähköauto oli lokakuiseen tapaan Tesla 3 (kuvassa), jonka osti marraskuussa 10 739 eurooppalaista. Myydyimmäksi hybridiksi nousi Peugeot 3008, jonka hankki marraskuussa 3855 ostajaa.