Ilmailuala on Yhdysvalloissa nostanut metelin siitä, että 5G-verkkojen käynnistäminen C-kaistalla (3,7-3,98 GHz) häiritsisivät lentokoneiden korkeusmittareita ja sitä myötä haittaisivat esimerkiksi autopilottilaskeutumisia. USAn ilmailualan järjestön FAA:n (Federal Aviation Administration) mukaan ongelma koskee vain harvoja lentokoneita. Häiriöiden testaaminen on lisäksi tullut jo räätälöity ratkaisu.
FAA kertoi eilen, että noin 90 prosenttia lentokoneista ei kärsi minkäänlaisista häiriöistä 5G-verkkojen lähellä. Toisaalta FAA rajoitti eilen esimerkiksi Boeing 777 -koneiden lentoja niille asemille, joiden lähellä on uusia 5G-verkkoja. Ongelma ei siis ole laaja, mutta vakavasti otettava.
Mistä siis on kyse? Lentokoneissa korkeus määritetään pääasiassa kahdella tavalla: ilmanpaineen avulla ja tutkilla, jotka käyttävät 4,2-4,4 gigahertsin kaistaa. Edellisiin mittareihin 5G-signaali ei vaikuta. Ongelman muodostavat tutkasignaalit eivät mene suoraan päällekkäin C-kaistan mobiiliyhteyksien kanssa, mutta ongelmaan testausratkaisun kehittäneen VIAVI Solutionsin mukaan taajuuksien reuna-alueilla voi esiintyä. Näitä voidaan lieventää testaamalla ja säätämällä sekä 5G-verkkoja että RADALT- eli korkeustutkajärjestelmiä ennen niiden käyttöönottoa.
VIAVI onkin kehittänyt nopeasti testialustan häiriöiden toteamiseen. Alusta koostuu VIAVI ALT-9000 -testeristä, joka tarjoaa korkeussimulaatioita todellisilla RF-aikaviive- ja signaalipolun häviömalleilla testatakseen mitä tahansa RADALT-järjestelmän muotoa. VIAVI OneAdvisor 800 tarjoaa puolestaan reaaliaikaisen spektrianalyysin 5G C-kaistan taajuusalueelle 2D- ja 3D-spektrogrammikaaviolla. OneAdvisor 800 tarkkailee ja havaitsee kanavavuotoja ja taajuusvuotoa sekä purskeita, jotka voivat vaikuttaa RADALTin toimintaan.
VIAVI Rangeria käytetään laajakaistaisen tallennukseen ja RF-signaaliympäristöjen toistoon. Ranger tallentaa todellisia 5G-signaaleja ja toistaa ne takaisin RADALT-laitteisiin testin aikana simuloidakseen 5G C-kaistan häiriöitä. Kun Rangeria käytetään yhdessä ALT-9000:n ja One Advisor 800:n kanssa, se mahdollistaa edistyneen testauksen todellisissa olosuhteissa.
Kuva: AdobeStock