Saksalainen InnovationLab on kehittänyt uudenlaisen akunhallintaratkaisu, jolle se on antanut nimeksi BaMoS. Tekniikan avulla mahdollista pidentää sähköauton akuston käyttöikää jopa 40 prosenttia.
BaMoS käyttää tulostettuja anturikalvoja kerätään dataa akuista kennotasolla. Aiempaa tarkemmat lämpötila- ja painetiedot antavat uutta tietoa sähköajoneuvojen akun käyttäytymisestä ja suorituskyvystä.
Akku on sähköauton tärkein komponentti. Laajasta tutkimuksesta huolimatta ei tiedetä paljon siitä, miten akkujärjestelmä reagoi stressitesteihin lämpötilan ja paineen suhteen tai mitä tarkalleen tapahtuu latausjakson aikana. Tämä johtuu siitä, että akkujärjestelmän sisältä olevat tiedot eivät yleensä ole helposti saatavilla.
BaMoS:n avulla InnovationLab tarjoaa nyt järjestelmän, joka tallentaa yksityiskohtaisia, kennotason paine- ja lämpötilatietoja. Data saadaan erittäin ohuista painetuista anturikalvoista, jotka voidaan sijoittaa yksittäisten akkukennojen väliin. Kun akun kennot laajenevat ja supistuvat lataus-purkausjakson aikana, paineherkkä kalvo voi valvoa tätä "hengitystä", mitata lataustilaa, havaita epäsäännöllinen käyttäytyminen ja estää ylilatauksen.
Nämä kennotason tiedot tarjoavat arvokkaita näkemyksiä terveydentilasta ja suorituskyvystä auttaen tutkimustiimejä parantamaan akkusuunnitteluaan ja akun valvontaratkaisujaan – mukaan lukien sähköajoneuvojen toimintasäteen laajentaminen. Tiedot on erotettu tilallisesti ja ajallisesti, jotta saadaan tarkka kuva akun käyttäytymisestä.
InnovationLab tarjoaa täydellisen akun seurantaratkaisun, joka sisältää anturikalvot, elektroniikan kerätyn tiedon keräämiseen ja käsittelemiseen sekä ohjelmiston tietojen reaaliaikaiseen visualisointiin, tallentamiseen ja analysointiin. Sekä paine- että lämpötila-anturit voidaan räätälöidä koon, resoluution ja alustamateriaalin suhteen asiakkaan erityistarpeiden mukaan.