Euroopassa myytiin viime vuonna yli 1,2 miljoonaa täyssähköautoa. Luku on 63 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Tällä hetkellä joka kymmenes uusi auto kulkee vain sähköllä. Hybridiautoja myytiin reilu miljoona, kertoo JATO Dynamics.
Kehitys on ollut varsin nopeaa. Vuonna 2018 täyssähköautojen osuus kaikista uusista Euroopassa rekisteröidyistä henkilöautoista oli 1,3 prosenttia. Tämä nousi 2,3 prosenttiin vuonna 2019 ja 6,2 prosenttiin vuonna 2020 pandemian pahimpana aikana. Viime vuonna osuus oli jo 10,3 prosenttia.
Sähköautojen suosion kasvu vuonna 2021 johtui kahdesta keskeisestä tekijästä. Ensinnäkin valtioiden anteliaiden kannustimien jatkuva saatavuus johti kysynnän kasvuun, kun yhä useammat kuluttajat alkoivat nähdä ajoneuvot todellisena vaihtoehtona perinteisille ICE-malleille. Toiseksi puolijohteiden maailmanlaajuisen pulan vuoksi monet valmistajat asettivat sähköautojen ja SUV-autojen myynnin etusijalle bensiini- ja dieselajoneuvojen sijaan. Sähköauton sai siis nopeammin käyttöönsä.
Viime vuonna Eurooppa vahvisti asemaansa maailman toiseksi suurimpana täyssähköautojen markkinana sekä volyymillä että markkinaosuudella mitattuna. Kiinassa 12,3 prosenttia uusista ajoneuvoista on täyssähköisiä.
Valmistajien pyrkimykset laajentaa sähköautojen tarjontaansa ovat antaneet eurooppalaisille kuluttajille enemmän valinnanvaraa kuin koskaan ennen. Esimerkiksi vuonna 2018 markkinoilla oli 28 erilaista sähkömallia. Vuonna 2019 niitä oli 33 ja toissa vuonna 57. Viime vuonna sähköauton saattoi valita 74 eri mallista.
Euroopan sähköautojen tarjonnan kasvaessa Teslalla ei ole enää niin määräävää asemaa markkinoilla. Kaksi vuotta sitten yhdysvaltalaisen valmistajan osuus sähköautojen markkinoista oli 31 prosenttia, suurelta osin Model 3:n saapumisen ansiosta. Viime vuonna Tesla myi Euroopassa 167 549 ajoneuvoa, mutta sen markkinaosuus laski. 13,9 prosenttiin.
Suurin sähköautojen valmistaja oli viime vuonna Volkswagen-konserni, sillä joka neljäs ajoneuvo kuului johonkin saksalaisen valmistajan kuudesta merkistä. Toiseksi suurin valmistaja oli Fiat Chryslerin ja PSA:n yhdistyttyä syntynyt Stellant, joka otti 14,5 prosentin markkinaosuuden. Tesla oli kolmantena.
Euroopan maista Norja on täysin omassa luokassaan, siellä 63,7 prosenttia uusista autoista oli täyssähköisiä. Suomi kuuluu eurooppalaisessa vertailussa keskisarjaan. Meillä 6,7 prosenttia uusista autoista oli täyssähköisiä. Osuus kasvoi 2,3 prosenttiyksikköä.