Sähköauton lataus on monen mielestä edelleen koko konseptin Akilleen kantapää. Jos autoa joutuu lataamaan yön yli, se laskee käyttömukavuutta, johon olemme polttomoottoriautoissa tottuneet. Nyt Volvo Cars testaa uutta langatonta latausteknologiaa aidossa kaupunkiympäristössä.
Seuraavan kolmen vuoden aikana pientä joukkoa Volvo XC40 Recharge -täyssähköautoja käytetään Pohjoismaiden suurimman taksiyrityksen, Cabonlinen, takseina ja niitä ladataan langattomasti Göteborgissa sijaitsevilla asemilla.
Testissä käytettävät latausasemat toimittaa Momentum Dynamics, joka on johtava langattomien latausjärjestelmien tarjoaja. Lataus käynnistyy automaattisesti, kun yhteensopiva auto pysäköi katuun upotetulle latausalustalle, ja kuljettajat voivat kätevästi ladata autonsa siitä poistumatta.
Latausasema välittää latausalustan kautta energiaa, jonka autossa oleva vastaanotin kerää. Jotta auto on helppo kohdistaa latausalustaan, Volvo käyttää 360 asteen kamerajärjestelmää. Täyssähköisissä XC40 Recharge -autoissa langaton latausteho on yli 40 kW, mikä tekee lataamisesta noin neljä kertaa nopeampaa kuin johdollisen 11 kW:n AC-laturin kanssa ja lähes yhtä nopeaa kuin johdollisen 50 kW:n DC-pikalaturin kanssa.
Kaiken kaikkiaan Volvon autoja käytetään testin aikana yli 12 tuntia päivässä, ja niillä ajetaan 100 000 kilometriä vuodessa. Hanke toimii samalla ensimmäisenä Volvon täyssähköautojen kestotestinä liiketoiminnalisessa käyttöympäristössä.
Langattoman latauksen testi on yksi monista projekteista, jotka on määritelty Göteborgin strategisessa Green City Zone -aloitteessa. Sen mukaan monia kaupungin alueita käytetään reaaliaikaisina testiympäristöinä kestävän teknologian kehitystyössä.