Analog Devices esitteli pari vuotta sitten Electronica-messuilla ratkaisun, jolla sähköauton akuston kennojen tilaa voi monitoroida langattomasti 2,4 gigahertsin ISM-kaistalla. Nyt ADI ilmoittaa, että sen wBMS-järjestelmä (Wireless Battery Management System) on sertifioitu autoteollisuuden kyberturvallisuussuunnittelun ja -hallinnan korkeimmalle tasolle.
ISO / SAE 21434 on uusi standardi kyberturvallisuusriskien hallinnassa ajoneuvon koko elinkaaren ajan konseptista, tuotekehityksestä ja tuotannosta sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien käyttöön, ylläpitoon ja käytöstä poistamiseen. TÜV NORD Mobilitätin tutkimuksessa vahvistui, että ADI:n wBMS on ensimmäinen autoteollisuuden järjestelmä, jonka on sertifioitu ISO / SAE 21434 -standardin mukaisesti.
Vuoden 2020 jälkeen ADI on tuonut tämän teknologian massatuotantoon avaimet käteen -periaatteella ajoneuvovalmistajille. Akustojen siirtyminen langallisesta liitettävyydestä langattomaan mahdollistaa autonvalmistajien skaalata sähköajoneuvokantansa volyymituotantoon useissa eri ajoneuvoluokissa, ja wBMS tarjoaa modulaarisuuden, joustavuuden ja skaalautuvuuden virtaviivaistaakseen suunnittelu- ja kokoonpanoprosesseja ilman liittimiä.
TÜV NORD Mobilitätin mukaan ADI:n langaton monitorointi täyttää uuden standardin CAL 4 -vaatimukset koko tuotekehityksen ajan. Kyse on tärkeästä kehitysaskeleesta, sillä esimerkiksi tuoreen McKinseyn raportin mukaan kyberturvallisuudesta on tulossa uusi laadun ulottuvuus autoille. ISO / SAE 21434 -standardin mukainen CAL 4 -luokitus edellyttää vahvaa riskiarviointia, jotta voidaan ennakoivasti tunnistaa komponentit, sovellusrajapinnat (API) tai ohjelmistotoiminnot, jotka voivat olla alttiina kyberhyökkäykselle.
Lisätietoja ADI:n wBMS-järjestelmästä täällä.