NXP Semiconductors on lanseerannut ensimmäiset parannellut algoritminsa uuteen autotutkien kehitysalustaansa (Premium Radar SDK). Niiden avulla kehittäjät voivat parantaa tutkajärjestelmän suorituskykyä NXP:n uusinta S32R4x-tutkaprosessoriperhettä käyttäessään.
Tutka-algoritmikirjasto mahdollistaa hyväksi havaittujen algoritmien nopean integroinnin tutka-anturisovelluksiin, mikä auttaa nopeuttamaan tutka-anturin kehitystä ja vähentämään T&K-investointeja. Vielä tämän vuoden aikana kehittäjille jaettava laajennus sisältää kolme algoritmipakettia, jotka sisältävät ratkaisuja signaalihäiriöiden lieventämiseen, MIMO-aaltomuodon optimointiin ja kulmaresoluution parantamiseen.
Softalla todellakin on väliä autojen tutkissa, jotka ovat esimerkiksi automaattisen hätäjarrutuksen ja mukautuvan vakionopeuden toteutuksessa. Alueelliset lait ja määräykset edellyttävät yhä tarkemmin ns. kuolleen kulman havaitsemisen, kääntymisavustimen, etu- ja takaristeyksen sekä ihmisten havaitsemisen vaatimuksia. Käytännössä ajoneuvon pitä nähdä 360 astetta ympärilleen.
Myös siirtyminen autonomisen ajamisen L2+-tasolla L3-tasolle tehokkaampia tutka-antureita laajentamaan peittoa ja tarjoamaan tarkan ympäristön kartoituksen ja lokalisoinnin.
Noin viiden vuoden kuluttua autoissa on kaksi kertaa enemmän tutka-antureita kuin nykyään, ja yli 90 prosenttia tutka-antureista toimii samalla 77-79 gigahertsin kaistalla. Huoli tutkahäiriöistä kasvaa, ja lieventävien toimenpiteiden tarve on tullut välttämättömäksi. Samaan aikaan autonvalmistajat etsivät tehokkaita tapoja parantaa anturin suorituskykyä. Tästä syystä huolellisesti optimoidut MIMO-aaltomuodot ovat välttämättömiä, mikä mahdollistaa korkeamman resoluution ja pidemmän ulottuvuuden tutka-anturit.
Nämä erityiset modulaatiomenetelmät mahdollistavat useamman lähettimen toiminnan samanaikaisesti, ja ne koodaavat yksittäiset lähetysantennisignaalit varmistaakseen, että ne voidaan erottaa vastaanottimen puolella. Lisäksi halutaan korkeamman resoluution antureita sekä kulma- että etututkasovelluksiin, jotta ne tukevat tarkempaa kohteiden erottelua ja luokittelua käyttötapauksissa, kuten haavoittuvien tienkäyttäjien havaitsemisessa tai pysäköintiavustustoiminnoissa.
NXP tarjoaa autojen ja autojärjestelmien valmistajille kaksi arviointivaihtoehtoa erilaisilla evaluointilisensseillä. MATLAB-pohjainen versio toimittaa algoritmit käännettynä koodina, jonka avulla kehittäjät voivat ymmärtää, mitä PRSDK tekee syöttämällä asiakkaiden testivektoreita, laskemalla ja visualisoimalla tulosvektorit. Bittitarkkuuden tarjoava MCU-pohjainen arviointivaihtoehto sisältää algoritmin binaaritiedostot, jotka suoritetaan NXP-kohdetutkaprosessorin arviointikortilla.
Lisätietoja NXP:n sivuilta.