Helsingissä testataan keväällä anturitekniikkaa, jotka keräävät dataa kulkureittien olosuhteista. Malminkartaon testistä vastaa Marjetas Academy ja se on osa Fiksu kaupunki -hankkeen Fiksu valo, viisas katu -kokeiluohjelmaa.
Malminkartanossa testistä haetaan ratkaisua, joka voisi auttaa sekä huoltoa että jalankulkijoita. Maahan upotetut ja tolppaan kiinnitetyt sensorit keräävät dataa ilman suhteellisesta kosteudesta, ilman lämpötilasta ja katurakenteen lämpötilasta neljästä eri syvyydestä. Mittausten pohjalta saadaan luotua olosuhdetietoja sekä määritettyä kastepiste ja ero kastepisteen ja ilman lämpötilan välillä. Suuri kastepiste-ero kertoo ilman kuivuudesta.
Dataa kerätään ympäri vuorokauden, jolloin nähdään, miten kulkureittien olosuhteet vaihtelevat. Suureiden avulla saadaan selville ne ajankohdat, jolloin on riski, että kadun pinta voi olla liukas. Dataa analysoimalla nähdään vuorokautinen vaihtelu ja opitaan, kuinka Malminkartanonaukion keliolosuhteet muuttuvat mikroilmastotasolla pidemmällä aikavälillä.
Kokeilussa etsitään parhaita tapoja hyödyntää kerättyä tietoa, kuten tuoda tieto kunnossapidosta vastaavien käyttöön. - Visionamme on kokeilla, mihin kaikkeen data mahdollisesti voitaisiin hyödyntää, kertoo Janne Jokinen Marjetas Academy Oylta.
Tulevaisuudessa esimerkiksi tutkimuslaitokset ja meteorologit voisivat hyödyntää kertyvää mikroilmastodataa sääennusteissaan. Kokeilussa selvitetään myös, miten sensoritietoa voisi yhdistää alueen valaistukseen. Silloin valot voisivat varoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä liukkaista.
Malminkartanon anturikokeilun lisäksi Fiksu kaupunki -hankkeen Fiksu valo, viisas katu -kokeiluohjelmaan kuuluvat myös Malminkartanon peltojen väliin pystytetyt siirrettävät aurinkovoimalla toimivat katuvalot.
Kuva: Marjetas Academy Oy ja Vesa Laitinen