Autokannan sähköistyminen on johtanut Euroopassa varsin merkittävän virstanpylvään ohittamiseen. JATO Dynamicsin mukaan autojen keskimääräinen volyymipainotettu päästö putosi viime vuonna 99 grammaan kilometriä kohti. Pudotus edellisen vuoden 117,7 grammasta oli merkittävä.
JATO Dynamicsin 17 Euroopan markkinaa koskevien tietojen mukaan keskimääräisten CO2-päästöjen lasku oli näin 16 prosenttia. Myönteinen kehitys johtuu JATOn mukaan autonvalmistajien yhteisistä ponnisteluista kehittää vähäpäästöisiä autoja.
Maiden välillä on toki isoja eroja. Norjassa, jossa sähköautojen hankintaa on edistetty vahvasti jo vuosia, uusien autojen päästöt olivat vain 16,9 g/km. Norjassa viime vuonna ostetuista uusista autoista lähes kaksi kolmesosaa oli sähköautoja. Kun lukuun lasketaan hybridit mukaan, vähäpäästöisten autojen osuus kaikista uusista nousee 85 prosenttiin.
Koko Euroopan alueella 10,3 prosenttia uusista autosta oli viime vuonna täyssähköisiä. Hybridiautojen osuus oli 8,8 prosenttia. JATOn mukaan kehitystä monissa Euroopan maissa hidastaa ostovoiman puute sekä latausinfran puutteellisuus. Tämä näkyy etenkin Slovenian, Kroatian ja Kreikan sähköautojen määrässä.
Teslan Model 3:n ja Model Y:n suosio viime vuonna nosti Teslan ensimmäistä kertaa Euroopan 25 myydyimmän tuotemerkin joukkoon. Tesla myi Euroopassa 165 700 autoa, joten niiden 0 gramman päästöt ilman muuta vaikuttivat kokonaiskehitykseen.
Toiseksi vähiten päästivät keskimäärin Renaultin myymät autot, mutta niiden lukema oli 86,7 grammaa kilometriä kohti. Hyundai onnistui sekin kasvattamaan sähkö- ja hybridiautojen myyntiä, joten sen mallit päästivät hiilidioksidia keskimäärin 89,8 grammaa kilometrillä.
Suurista maastureista tunnettu Lan Rover jää 25 autonvalmistajan vertailussa luokalle, sille sen keskimääräinen päästö oli edelleen 169,3 grammaa kilometriä kohti. Vuosi sitten Land Roverin lukema oli 191,2 grammaa/km.