Valtaosa, jopa 90 prosenttia maailman kauppatavarasta kulkee meriteitse. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO haluaa jäsentensä vähentävän vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjään ainakin 50 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Maersk-jättirahtaajan ratkaisu oli liittää 385 tuhatta kylmäkonttia esineiden internetiin.
Maersk kuljettaa usein kylmäkonteissa lämpötilaherkkää rahtia, kuten hedelmiä, vihanneksia, lihaa ja lääkkeitä. Näiden kylmäkonttien lämpötila vaatii jatkuvaa valvontaa. Mahdolliset pienetkin poikkeamat on korjattava nopeasti, jotta kuorma ei pilaannu.
Maerskin ja useimpien muiden alan toimijoiden haasteena on, että kylmäkonttien valvonta on monimutkaista ja vaatii manuaalista työtä sekä ulkopuolisten kumppaneiden apua. Tämä aiheutti usein viiveitä korjauksiin ja kasvatti kustannuksia.
Tilanteen parantamiseksi Maersk pyysi it-palveluyhtiötä Tata Consultancy Servicesiä (TCS) kehittämään keskitetyn valvontaratkaisun yhtiön yli 385 000 kylmäkontille yli 450 rahtialuksessa. Microsoftin teknologiaan ja pilvipohjaiseen IoT-alustaan perustuva järjestelmä tarjoaa Maerskin huolto- ja ylläpitokumppaneille sekä asiakkaille mahdollisuuden tarkastella internetiin kytkettyjä kontteja reaaliajassa.
Kyse on yksi ensimmäisistä projekteista, joissa IoT-tekniikkaa hyödynnetään merenkulkualalla. Ratkaisun ansiosta Maersk saa parempaa tietoa lämpötilaolosuhteista kontin sisällä ja voi havaita kylmäkonttien ongelmat reaaliajassa. Perinteisesti kontit on käyty tarkastamassa fyysisesti 12 tai 24 tunnin välein.
Tämä ennakoiva huoltoratkaisu vähentää hiilidioksidipäästöjä 2 400 tonnilla. TCS:n toimittama järjestelmä käsittelee yli 10 miljoonaa tapahtumaa päivässä.