Merkittävä osa onnettomuuksista liikenteessä johtuu kuljettajan herpaantumisesta, usein jopa nukahtamisesta. Onnettomuuksia pyritään ehkäisemään ADAS-järjestelmillä (Advanced Driver Assistance Systems). STMicroelectronics on nyt esitellyt ADAS-järjestelmiin entistä tehokkaamman ja luotettavamman kameran.
VB56G4A-piiri on ST:n toisen sukupolven globaalin sulkimen kamerakenno, joka yksinkertaistaa DMS- eli kuljettajan valvontajärjestelmän suunnittelua. Kenno on taustavalaistu (BSI, back side illuminated) ja siten herkempi, pienempi ja luotettavampi kuin perinteiset etupuolella valaistut (FSI) anturit, joita tyypillisesti käytetään ensimmäisen sukupolven DMS-järjestelmissä.
Piirin ulkoisiin liitäntöihin kuuluu kahdeksan ohjelmoitavaa yleiskäyttöistä I/O-nastaa ja kaksikaistainen MIPI CSI-2 -lähetinliitäntä, joka toimii jopa 1,5 Gbps:n nopeudella linjaa kohti. Anturi voi kuvata jopa 88 kuvaa sekunnissa (fps) täydellä resoluutiolla ja tyypillinen virrankulutus on 145 mlliwattia 60 fps:llä.
Globaali suljinanturi tarjoaa suuria etuja verrattuna kennoihin, jotka valotetaan pikselirivi kerrallaan. Kun kaikki pikselit valotetaan samanaikaisesti, globaali suljintunnistin mahdollistaa yksinkertaisen synkronoinnin NIR-valaistuksen kanssa, mikä pienentää valaistusalijärjestelmän tehonkulutusta. Dynaaminen alue (60 dB) antaa mahdollisuuden käyttää yksinkertaista pienitehoista ledilähetintä, joka antaa riittävän valaistuksen anturille. Näkyvän spektrin ulkopuolella toimiminen (940 nm) varmistaa myös tasaisen vasteen päivä- tai yöajossa sekä kirkkaissa tai pilvisissä olosuhteissa.
DMS-järjestelmät tarkkailevat jatkuvasti kuljettajan pään liikkeitä tunnistaakseen merkkejä uneliaisuudesta ja häiriötekijöistä, jolloin ajoneuvon järjestelmät voivat luoda varoituksia, jotka voivat säilyttää matkustajien turvallisuuden. Liikennevirastot arvioivat, että noin 95 prosenttia tieliikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä, joista monet voitaisiin välttää käyttämällä DMS-järjestelmiä.
Euroopassa kuoli lähes 19 000 onnettomuutta vuonna 2020, ja äskettäin hyväksytty lainsäädäntö velvoittaa DMS:n kaikille uusille autoalustoille Euroopassa vuonna 2024 ja olemassa oleville mallialustoille vuonna 2026.