Volkswagen-konserni aikoo siirtyä kaikissa merkeissään ja malleissaan sähköautoihin vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää isoa lisäystä konsernin kehittämien MEB-akustojen tuotantoon. Nyt Tshekissä on käynnistetty tuotanto Skodan tehtaalla Mladá Boleslavissa.
Skoda Auton mukaan 250 työntekijän voimin tehtaan uudella tuotantolinjalla syntyy yli 250 000 akustoa vuodessa. Skoda-automallien lisäksi näitä akustoja asennetaan Volkswagenin, Audin ja Seatin MEB-perustekniikan täyssähköautoihin.
Tehtaan akustotuotantoon on investoitu noin 130 miljoonaa euroa. Skoda Auton mukaan akustotuotanto laajenee kaikille kolmelle tehtaalle Tshekissä vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2023 loppuun mennessä kapasiteetti kasvaa ensimmäisellä tehtaalla yli 380 000 akustoon vuodessa.
Mladá Boleslavin tehdas on ainut MEB-akustoja valmistava tehdas Euroopassa Saksan ulkopuolella. Pienimmän kahdeksanmoduulisen akuston bruttokapasiteetti on 55 kWh (52 kWh) ja keskimmäisen yhdeksänmoduulisen 62 kWh (58 kWh). Suurimmassa akustossa on 12 moduulia ja 82 kilowattitunnin bruttokapasiteetti (77 kWh). Akustojen jokaisessa moduulissa on 24 akkukennoa. Niiden lisäksi akusto koostuu akkukotelosta, integroidusta jäähdytysjärjestelmästä, akunhallintajärjestelmästä ja liittimistä.
Kapasiteettiluvut tarkoittavat käytännössä sitä kantamaa, joka autolla voidaan yhdellä latauksella ajaa. Skodalla on tämän vuosikymmenen loppuun mennessä valmistaa täyssähköautoja tai sähköautokomponentteja jokaisella kolmella tehtaallaan Tšekin tasavallassa. Tällä tavoitteella turvataan olemassa olevat työpaikat ja luodaan uusia. Vuosikymmenen loppuun mennessä Skoda ennustaa täyssähköautojen osuuden Euroopan myynnistään olevan markkinoiden kehittymisestä riippuen jopa 50-70 prosenttia. Tämän saavuttamiseksi Skoda jatkaa automallistonsa sähköistämistä tulevina vuosina. Vuoteen 2030 mennessä mallisto laajenee vähintään kolmella täyssähköautolla, jotka kooltaan ja hinnaltaan sijoittuvat ENYAQ iV:n alapuolelle.