Riittääkö sähköauton lataus seuraavalle latausasemalle? Ilmiölle on keksitty jo nimikin: latausahdistus. Geneven yliopiston tutkijoiden mukaan kognitiiviset tekijät estävät monia siirtymästä sähköautoon.
Tutkijat selvittivät tutkimuksessaan, että auton omistajat aliarvioivat järjestelmällisesti sähköautojensa kantaman kyvyn vastata päivittäisiin tarpeisiinsa. Nature Energy -lehdessä julkaistut tulokset avaavat uusia mahdollisuuksia nopeuttaa liikkuvuuden sähköistämistä perinteisten poliittisten lähestymistapojen lisäksi.
Sähköautojen määrä kasvaa monissa maissa. He ovat kuitenkin vielä kaukana markkinaosuudesta, joka mahdollistaisi tieliikenteen päästöjen merkittävän vähentämisen. Vuonna 2020 sähköautojen osuus globaalista autokannasta oli vain yksi prosentti. Jotta vuoden 2030 ilmastotavoitteet saavutetaan, osuuden olisi oltava vähintään 12 prosenttia.
Kun tärkeimmät taloudelliset ja tekniset esteet on poistettu, mitkä tekijät estävät edelleen sähköautojen laajaa käyttöönottoa? Suuri osa vastauksesta löytyy autonkuljettajien kognitiivisista ennakkoluuloista.
- Energiasiirtymän psykologisia tekijöitä on otettu hyvin vähän huomioon. Monet tutkimukset osoittavat kuitenkin, että yksilöt eivät automaattisesti omaksu itselleen tai yhteiskunnalle edullisinta käyttäytymistä, usein siksi, että heillä ei ole kunnollista tietoa, selittää tutkija Mario Herberz Geneven yliopiston psykologian laitokselta.
Haastattelemalla yli 2000 eri taustasta ja ikäistä autonkuljettajaa Saksassa ja Yhdysvalloissa, UNIGE-tutkijat tunnistivat kognitiivisten harhojen lähteen, jotka estivät heitä ottamasta käyttöön sähköautoa. Osallistujat aliarvioivat systemaattisesti nykyisten markkinoiden sähköakkukapasiteetin yhteensopivuutta todellisten tarpeidensa kanssa.
Toisin sanoen kuluttajat uskovat virheellisesti, että nykyisillä akuilla ei voida ajaa päivittäisiä matkoja. Ero todelliseen kantamaan on noin 30 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että latausverkoston tai akkujen koon kasvattaminen ei ratkaise ongelmaa. Ainoa tie ratkaisuun on oikea tieto.
Tutkimusryhmä havaitsi, että yli 90 prosenttia automatkoista voitaisiin suorittaa ajoneuvoilla, joiden ajomatka on 200 kilometriä. Tähän käytännössä kaikki markkinoilla jo olevat sähköautot yltävät. Suurempi toimintasäde, esimerkiksi yli 300 kilometriä, ei paranna käyttökelpoisuutta päivittäisessä ajossa.
Kuva: Unsplash