STMicroelectronics on esitellyt ajoneuvojen liikeanturin, joka ensimmäistä kertaa tuo koneoppimisen MEMS-pohjaiseen anturiin. ASM330LHHX-anturin koneoppimisydin mahdollistaa nopean reaaliaikaisen vasteen ja kehittyneet toiminnot alhaisella järjestelmän virrankulutuksella.
ASM330LHHX-piiri sisältää 3-akselisen kiihtyvyysmittarin ja 3-akselisen gyroskoopin 2,5 x 3 x 0,83 millimetrin kotelossa. 6-akselinen moduuli tarjoaa liikkeen ja asennon tunnistuksen toimintoihin, mukaan lukien ajoneuvon paikannus ja vakautus.
Piirillä oleva ML-ydin laskee tekoälyalgoritmeja suoraan anturin päällä. Tämän ansiosta liikkeen havaitsemisen ja siihen vastaamisen välillä on erittäin pieni viive. Anturipiirillä reaaliaikainen laskenta kuluttaa paljon vähemmän järjestelmäenergiaa ja laskentatehoa kuin sovellusprosessoriin tai pilvipohjaiseen tekoälyyn upotettu ratkaisu.
ST tarjoaa laitekehittäjille evaluointikortteja ja ilmaisia ohjelmistokirjastoja sovellusten kehittämisen helpottamiseksi. Käytettävissä olevat toiminnot sisältävät ajoneuvon paikallaan olemisen ilmaisun, asennon ja liikesuunnan tunnistuksen, korkeuden arvioinnin, auton hinauksen havaitsemisen ja kolaritunnistuksen.
ASM330LHHX:ssä on kaksi toimintatilaa, mukaan lukien virransäästötila aina päällä olevien sovellusten, kuten telematiikan, varkaudenestojärjestelmien, liikeaktivoitujen toimintojen sekä tärinänvalvonta- ja kompensointitoimintojen suorittamiseen. Pienitehoisessa tilassa virrankulutus on alle 800 mikroampeeria, kun sekä kiihtyvyysanturi että gyroskooppi ovat käynnissä. Tarjolla on myös tehotila sovelluksille, jotka vaativat suurinta tarkkuutta ja alhaisinta latenssia, mukaan lukien tarkka paikannus, ajoneuvojen välinen tiedonsiirto (V2X) sekä törmäysten havaitseminen ja törmäyksen rekonstruointi.
ASM330LHHX on AEC-Q100-hyväksytty, ja se on nyt tuotannossa. Lisätietoja ST:n sivuilta.