Aika monessa uudessa autossa tulee ainakin optiona mahdollisuus korvata vanha mekaaninen avain digitaalisella. Tämä onnistuu erillisellä, UWB-radiolla varustetulla ohjainpiirillä, mutta nyt CEVA tarjoaa laitevalmistajille samaa toiminnallisuutta myös piireille integroitavana IP:nä. Periaatteena siis pelkkänä koodina.
CCC eli Car Connectivity Consortium julkisti digiavaimen standardin 3.0-version viime vuoden heinäkuussa. Standardin avulla mobiililaitteet voivat tallentaa, todentaa ja jakaa ajoneuvojen digitaalisia avaimia saumattomasti, tietoturvallisesti ja yksityisyyttä suojelevalla tavalla.
CCC 3.0 -standardissa lisäyksiä aiempaan ovat handsfree-toiminnon, sijaintitietoinen pääsy autoon UWB-signaalin ja Bluetooth Low Energy -linkin avulla. Lisäksi standardi säilytti NFC-teknologian tuen taaksepäin yhteensopivuuden takia.
CEVA on laajentanut RivieraWaves-perheen UWB-yhteyksiä tukevaa IP:tään tukemaan myös CCC:n uutta Digital Key 3.0 -standardia. Yhtiön mukaan IP on jo lisensoitu yhdelle autojen puolijohdeteollisuuden suurimmista toimijoista digitaalisen avaimen tuotelinjaa varten.
ABI Research arvioi, että noin 25 % vuonna 2025 toimitettavista autoista on varustettu UWB-pääsyteknologialla, ja UWB:stä tulee tulevaisuudessa tärkein autojen yhteystekniikka.
CEVAn RivieraWaves UWB IP ja RW-UWB-CCC MAC-ohjelmisto ovat nyt lisensoitavissa. Lisätietoja löytyy yhtiön sivuilta.