Säteenjäljitys eli ray tracing on tekniikka, joka imitoi valon käyttäytymistä realistisesti näytöllä. Tämä on tuttua pelikoneiden grafiikkakorteilta, mutta kännyköissä sitä on tähän asti yritetty tehdä ohjelmallisesti. Nyt Arm tuo ensimmäisen kännyköiden GPU-piirin, jolla säteenjäljitys tehdään laitetasolla.
Arm on esitellyt uuden grafiikkaprosessorien lippulaivansa. Immortalis G-715 pohjaa pitkälti Mali-prosessorien perintöön, mutta ensimmäistä kertaa mobiililaitteissa se tuo laitetason säteenjäljityksen grafiikan renderöintiin.
Immortalis G-715 perustuu avan uuteen grafiikkamoottoriin. Ytimiä suorittimilla on aina vähintään kymmenen. Lisäksi prosessori tukee VRS-tekniikkaa (Variable Rate Shading), minkä ansiosta kehittäjä voi esimerkiksi yksilöidä, että vain osa sisällöstä ruudulla renderoidään täydellä kehysnopeudella. Tämä nopeuttaa keskeisen sisällön päivittämistä jopa 40 prosenttia, Arm kehuu.
Arm:n mukaan Immortalis on 15 prosenttia tehokkaampi kuin viime vuonna esitelty Mali-G610-prosessori. Yhtiö esitteli myös kaksi Mali-uutuutta (G710 ja G615), jotka ovat energiatehokkaampia VRS-tekniikan sisältäviä grafiikkasuorittimia.
Arm esitteli samalla myös uuden lippulaivaytimen kännyköiden CPU-piireille. Cortex-X3 kasvattaa suorituskykyä 25 prosenttia tämän hetken tehokkaimpiin Android-puhelimiin verrattuna. Myös keskihintaisiin laitteisiin tarkoitettu Cortex-A715 tuo 5 prosenttia lisää tehoa 20 prosenttia pienemmällä tehonkulutuksella, joten A-sarjassa päästään ensimmäisen polven X1-ytimen tasolle.