Autojen markkinakehitystä Euroopassa seuraavan JATO Dynamicsin mukaan sähköajoneuvojen myynti on kääntynyt laskuun ensimmäistä kertaa sitten kesäkuun 2021 jälkeen. Kesäkuussa 2022 rekisteröitiin yhteensä 215 000 uutta sähköautoa, mikä on 8 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Uusista autoista täyssähköisiä oli 62 prosenttia ja 38 prosenttia ladattavia hybridisähköautoja.
Sähköautojen kysynnän lasku vaikutti eniten Teslaan, Volkswageniin, Renaultiin, Audiin, Skodaan ja Fordiin. Vaikka Teslaan vaikutti lähinnä tuotannon pysäyttäminen sen Kiinan tehtaalla, Volkswagen-konsernin tuotemerkit joutuivat lopettamaan tuotannon useissa malleissa.
Tämä ei tietenkään johdu sähköautojen kysynnän hiipumisesta vaan Venäjän hyökkäyksestä ja päätöksestä aloittaa sota Ukrainaa vastaan. Se on johtunut toimitusongelmiin monissa komponenteissa.
Sota ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin valmistajiin samalla tavalla. Esimerkiksi kesäkuussa Volkswagen-konserni menetti 26 prosenttia myynnistä, kun taas Renault (mukaan lukien Renault, Dacia ja Alpine) kasvatti markkinaosuuttaan kesäkuun yli kaksi prosenttiyksikköä eli 12,1 prosenttiin viime kuussa. . Renaultin myyntimäärä pysyi vakaana 127 200 myydyllä autolla.
Kiinalaiset merkit Geelyä lukuun ottamatta kasvoivat kesäkuussa 93 prosenttia. Toisaalta BMW:n ja Fordin kaltaisten konsernien myynti laski merkittävästi, lähinnä uusien autojen puutteen vuoksi. Samoin tästä syystä Tesla menetti jalansijaa. Alkuvuoden aikana Tesla kuitenkin kasvatti myyntiään 27 prosenttia.
Kesäkuussa joka viides Euroopassa myyty auto oli täyssähköinen tai hybridi. Dieselautojen osuus putosi 19 prosenttiin ja bensamallien57 prosenttiin. Sinällään autokaupan sähköistyminen siis etenee edelleen.