Liikenteessä sähköautoja näkee yhä useammin, itse asiassa koko ajan. Tilastot kuitenkin paljastavat totuuden sähköautokannan kehittymisestä. Norjaan ei minkään maan lukuja kannata verrata, mutta länsinaapuri Ruotsissa puhutaan aivan toisenlaisista määristä.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomen teillä oli heinäkuun lopulla 34 659 täyssähköautoa. Vuoden 2021 aikana määrä kasvoi reilulla 13 000 autolla. Samaan aikaan ladattavien hybridien määrä on kasvanut jo lähelle sataatuhatta. Useimmat siis valitsevat edelleen hybridin täyssähköisen sijaan.
Kun Suomen lukuja vertaa Ruotsiin, ero maiden välillä käy selväksi. Ruotsin teillä oli heinäkuun lopulla 151 000 täyssähköautoa, kertoo Power Circle AB. Pelkästään alkuvuoden aikana niitä ensirekisteröitiin 45 000 kappaletta.
Ruotsissa on toki edelleen enemmän ladattavia hybridejä, lähes 220 000. Länsinaapurissa painopiste on kuitenkin jo siirtynyt täyssähköisiin: täyssähköisten henkilöautojen myyntimäärä on jo suurempi kuin hybridien, bensiini- tai dieselautojen. Uusimpien ennusteiden mukaan täyssähköisten osuus uusista henkilöautoista kasvaa sataan prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Ruotsin sähköautotilastot osoittavat jo, miten määrän kasvu kasvattaa yhteenlaskettua akkukapasiteettia. Tällä hetkellä Ruotsin sähköautojen akuissa on kapasiteettia 8700 megawattituntia. Kehitys asettaa jo haasteita koko sähköjärjestelmälle. Pian ollaan tilanteessa, jossa sähköautojen akustoilla voidaan tasata sähkömarkkinoiden tarvetta ja lisätä koko verkon joustavuutta.