Uusien autojen rekisteröinnit laskivat edelleen Euroopassa heinäkuussa. Täyssähköisten myynnin kasvu jatkuu, vaikka onkin hidastunut. Ladattavan hybridin suosio sen sijaan romahti. Syynä on PHEV-tekniikan putoaminen kannustimien piiristä monissa Euroopan maassa.
Heinäkuussa Euroopassa rekisteröitiin 866 038 uutta henkilöautoa. Määrä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Luvut ovat nyt samalla tasolla kuin tammi-heinäkuussa 2020 eli komponenttipula on rokottanut autokauppaa saman verran kuin koronapandemia.
Euroopassa myytiin heinäkuussa 157 614 ladattavaa autoa. Määrä on kaksi prosenttia pienempi kuin kesäkuussa. Suurin syy tähän löytyy ladattavien hybridien myynnin 22 prosentin laskusta. Ilmiö ei koske kaikkia maita. Esimerkiksi Suomessa myytiin heinäkuussa 1131 ladattavaa hybridiä, kun täyssähköautoja myytiin samaan aikaan 862 kappaletta.
Sitä vastoin täyssähköisten autojen myynti kasvoi heinäkuussa 20 prosenttia 90 139 autoon. Samalla saatavilla olevien mallien valikoima on kasvanut selvästi. Suurimmilla markkinoilla Saksassa myynti kasvoi 13 prosenttia ja Ranskassa peräti 69 prosenttia. Norja on toki sähköautoilussa aivan omassa maailmassaan: siellä 68,9 prosenttia uusista autoista oli heinäkuussa täyssähkömalleja.
Euroopan myydyin täyssähköauto oli heinäkuussa Fiat 500, jota myytiin autoa vaille 5000 kappaletta. Täyssähköisen pikku-Fiatin saa jo selvästi alle 30 000 eurolla. Volkwagen ID.4 pääsi 4551 myytyyn autoon ja Skoda Enyaq 4530 myytyyn autoon. Samaan aikaan kaikkein myydyin automalli oli VW:n T-Roc. Sitä myytiin lähes 19 000 kappaletta.