Bensalitran saa taas alle 2 eurolla, kun samaan aikaan sähkön hinta heilahtelee voimakkaasti. Milloin sähköautolla ajamisesta tulee bensa-autoa kalliimpaa? Jopa Helsingin Sanomat julkisti sivuillaan laskurin, josta asia selviää. Normaalit kilometrit vuodessa ajavalle kipuraja sähkön hinnassa on noin 70 senttiä kilowattitunnilta.
Sähkön hinnassa maksetaan sekä energiasta, sähkönsiirrosta että verosta. Jos on onnistunut tekemään edullisen kiinteähintaisen sopimuksen, maksaa tällä hetkellä karkeasti 10 senttiä kilowattitunnilta. Yleensä ajatellaan, että sähköauto kuluttaa 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Tällöin ajo maksaisi kaksi euroa.
Samaan aikaan bensa-auto kuluttaa esimerkiksi 7,5 litraa sadalla. Hinnaksi tulee näin 15 euroa. Summat ovat tietysti vain suuntaa-antavia eivätkä pidä sisällään erilaisia käyttömaksuja, veroja ja hankintahintoja. Bensapihillä pikkuautolla pääsee kympin pintaan.
Jos ajaa 20 000 kilometriä vuodessa ja bensa hinta on 2 euroa litra, kipuraja pelkästään käyttövoiman hinnassa on noin 70 senttiä kilowattituntia. Esimerkiksi Helsingin Energia tarjoaa tällä hetkellä sähkösopimusta vuodeksi 56,54 sentin hintaan. Sen päälle tulevat perusmaksut, siirtomaksu ja verot. Eli Helenin uusilla määräaikaisilla sopimuksilla sähköauton hankintaa ei tarvitse edes miettiä.
Jos on valmis tekemään sopimuksen pörssisähköllä, voi päästä halvemmalla. Helenin mukaan vuoden 2021 toteutunut sähköpörssin spot-keskihinta oli 8,97 c/kWh ja tammikuusta elokuuhun 2022 16,62 c/kWh. Pörssisähköllä sähköauto on ilman muuta kannattavampi ratkaisu.
Seuraus tämän hetken sähkön hinnanvaihtelusta lienee se, että moni harkitsee entistä tarkemmin sähköauton hankintaa. Kun samalla valtion hankintatuki sähköautoille uhkaa loppua, voi autokannan sähköistyminen jopa hidastua.