Harvardin yliopiston materiaalitieteiden laitoksella on kehitetty kiinteä litiumakku, joka mahdollistaa auton akuston lataamisen nykyisiä akkuja nopeammin ja turvallisemmin. Tekniikan tuominen markkinoille vie aikaa 3-5 vuotta, sen kehittäjät lupaavat.
Projektia on johtanut apulaisprofessori Xin Li, jonka johdolla myös perustettiin spinoff-yritys Adden Technology jo vuonna 2021 tekniikan kaupallistamiseksi. Alkuvaiheessa tavoitteena oli kämmenen kokoinen akku, mutta sen skaalaamiseen suurempaan ei ole mitään esteitä, Xin Li kertoo. Nyt tavoitteeksi onkin asetettu sähköauton akusto.
Addenin akku eroaa nykyisistä litiumakuista siten, että siinä ei käytetä nestemäistä elektrolyyttiä. Näiden ns. kiinteiden akkujen uskotaan ratkaisevan monia akkutekniikan ongelmia: ne ovat turvallisempia ja latautuvat huomattavasti nopeammin.
Kiinteiden akkujen ongelma on ollut heikko kestävyys. Litium-metalli-anodiin on taipumus kertyä dendriittejä, eräänlaisia viiksiä, jotka ajan myötä tunkeutuvat elektrolyytistä katodiin. Adden ratkaisi ongelman uudenlaisella materiaalilla ja rakenteella, eikä dendriittejä enää ilmaannu.
Tällä hetkellä Adden on kehittänyt nappipariston prototyypin. Sitä on onnistuneesti ladattu 10 000 kertaa ilman ongelmia. Tämä riittäisi päivittäiseen lataamiseen yli 27 vuodeksi.