Jotta liikenne voisi sähköistyä laajamittaisesti, pitäisi markkinoille tulla myös edullisempia automalleja. Tämä ei näytä nyt toteutuvan. JATO Dynamicsin uuden raportin mukaan sähköauton keskihinta Euroopassa on vain kallistunut viimeisen vuoden aikana ja on nyt 55 821 euroa.
JATOn raportin mukaan sähköauton keskihinta oli Euroopassa vuonna 2015 48 942 euroa. Nousua on siis tullut selvästi, vaikka kehityksen pitäisi mennä toiseen suuntaan. Samanlainen kehitys on tapahtunut Yhdysvalloissa, jossa sähköauton keskihinta on nyt 63 864 euroa. Vuonna 2015 keskihinta oli yli 10 000 euroa halvempi.
Nykyään sähköauto on Euroopassa keskimäärin 27 % kalliimpi kuin bensiiniauto, ja Yhdysvalloissa tämä hintaero hyppää peräti 43 prosenttiin. Tähän verrattuna Kiinan edistyminen on silmiinpistävää. Vuonna 2015 sähköauton keskihinta oli Kiinassa korkeampi verrattuna Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin (66 819 euroa), mutta Kiinan hallituksen yhteiset toimet kotimaisen autoteollisuuden sähköistämiseksi ovat laskeneet sähköauton keskihinnan vain 31 829 euroon. Kiinalainen maksaa nyt sähköautosta keskimäärin kolmanneksen eli 33 % vähemmän kuin bensiiniautosta.
Euroopassa autonvalmistajat ovat perinteisesti keskittäneet tuotantonsa premium-malleihin ja -segmentteihin. Tämä on johtanut vain vähäiseen edistymiseen sähköautojen hintojen alentumisessa. Sen seurauksena sähköautobuumi perustuu pääosin valtion kannustimiin. Kun kannustimet loppuvat, kauppa hidastuu merkittävästi.
Tämä avaa isoja mahdollisuuksia kiinalaisilla sähköautojen valmistajille. Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla Kiinassa valmistettujen sähköautojen osuus kaikista uusista sähköajoneuvojen rekisteröinneistä Euroopassa oli 19 prosenttia. Lukema oli toiseksi suurin Saksan jälkeen (21 %).
Ainakin lyhyellä aikavälillä Euroopan ja Yhdysvaltojen tulevaisuus sähköautoissa näyttää vähemmän lupaavalta. Kuluttajat suhtautuvat myönteisesti saatavilla olevien sähköautojen laajempaan valikoimaan, mutta kumpikaan markkina-alue ei ole tähän mennessä onnistunut laskemaan hintoja vastaamaan matala- ja keskituloisten autonostajien vaatimuksia. Länsimarkkinoiden riskinä on edelleen kiihtyvä tuonti Kiinasta ja muilta kehittyviltä markkinoilta, kuten Intiasta.