Hitaat latausajat ovat suuri este sähköajoneuvojen massakäytölle, ja ongelma on ratkaistava, jotta energian siirtyminen kestävämpään ja vähähiilisempään liikenteeseen voidaan nopeuttaa. Einhovenin yliopiston opiskelijatiimi kehitti ratkaisun, jolla Le Mansiin tähtäävän urheiluauton akku voidaan ladata nollasta 80 prosenttiin vain 12 minuutissa.
Projektissa olivat mukana myös hydrauliikkaratkaisuja kehittävä PowerFlex sekä Danfoss, joka vastasi esimerkiksi liitännöistä. Ja mihin hydrauliikkaa tarvitaan sähköauton lataamisessa: akuston jäähdyttämiseen.
Jos akkua ladataan suurilla jännitteillä ja suurilla tehoilla, se lämpenee merkittävästi. Akun optimaalisen lämpötilan ylläpitämiseksi pikalatauksen aikana PowerFlex suositteli Danfoss Evercool GH001 -monikylmäaineletkua ja -liittimiä. Luokkansa laajin lämpötila-alue ja yhteensopivuus useiden kylmäaineiden kanssa GH001-letku tarjosi erinomaisen suorituskyvyn ja luotettavuuden, jotka ovat välttämättömiä The Revolution -nimen saaneelle kilpa-autolle.
Danfoss EZ Clip™ -järjestelmä antoi InMotion-tiimille joustavia asennusvaihtoehtoja ilman, että sen tarvitsi investoida kalliisiin puristustyökaluihin. EZ Clip -järjestelmä on tärinä- ja impulssitestattu toimimaan vaativissa sovelluksissa, ja se mahdollistaa myös helpon asennuksen ahtaisiin osastoihin minimaalisilla liitäntäpisteillä.
Samaan aikaan Danfoss Hansenin alumiiniset ADB-kytkimet valittiin nopeaa ja helppoa akun kytkemistä ja irrottamista varten samalla, kun ne estävät nestehäviön tai ilman tunkeutumisen. Roiskeeton, tasaisen muotoilun ansiosta kytkimet sopivat ihanteellisesti The Revolution-kilpa-autoon, jossa kaikki nestevuodot voivat aiheuttaa teknisiä ongelmia tai vaatia aikaa vieviä puhdistuksia.
Kuten kuva näyttää, Revolutionin latausjärjestelmä eroaa melkoisesti standardimallisista akustoista. Todennäköisesti nestejäähdytys ei ole kaikkein käytännöllisin ratkaisu tuoda suuremmat tehot tavallisiin sähköautoihin. Projekti kuitenkin näyttää tietä kohti uudenlaisia ratkaisuja, joilla auton lataamisesta voi tulla samanlainen prosessi kuin tankilla käynti nykyään.