Uudet autot ovat täynnä erilaisia kuljettajaa avustavia, älykkäitä järjestelmiä. Niitä kutsutaan yleisnimellä ADAS. Nyt onsemi ja israelilainen Ride Vision aikovat tuoda vastaavanlaisia ratkaisuja myös moottoripyöräilijoiden käyttöön. Tekniikoita kutsutaan nimellä ARAS eli Advanced Rider Assistance System.
Ride Vision on kehittänyt CAT-tekniikan (Collision Aversion Technology), joka käyttää konenäköä tekoälyn (AI) kanssa ja perustuu onsemin AR0147AT-kuva-antureiden keräämään dataan. CAT antaa ajajille oikea-aikaisia varoituksia tiellä uhkaavista vaaroista, välttää suuren prosenttiosuuden onnettomuuksista ja auttaa pelastamaan ihmishenkiä.
Kummassakin järjestelmässä käytetään kahta AR0147AT-kuvasensorilla varustettua kameraa, jotka on asennettu pyörän etu- ja takaosaan. Kamerat tallentavat korkealaatuisia kuvia ja lähettävät ne pieneen sisäiseen prosessointiyksikköön, joka käyttää Ride Visionin patentoituja ja ainutlaatuisia algoritmeja kaksipyöräisille ajoneuvoille. Algoritmit monitoroivat pyörän ympäristöä 360-asteisesti ja varoittavat uhkaavista törmäyksistä huomaamattomasti.
Nykyaikaiset edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ovat olleet ajoneuvoissa vuosikymmeniä, ja useat lainsäätäjät ympäri maailmaa ovat hyväksyneet säädöksiä, jotka pakottavat käyttämään turvallisuutta parantavia teknologioita. Tarkoituskin on selvä: vähentää autoilijoiden kuolemantapauksia. Moottoripyöriä nämä säädökset eivät koske, minkä takia motoristeja kuolee teillä suhteellisesti enemmän.
- Moottoripyörät ja ajajat jakavat samat liikenne- ja sääolosuhteet muiden autoilijoiden kanssa, mutta he eivät ole vielä pystyneet käyttämään samantasoisia turvamekanismeja suojaamaan, sanoi onsemin Automotive Sensing -divisioonan johtaja Chris Adams.
Ride Vision -käyttäjät voivat mukauttaa hälytysten tasoa henkilökohtaisessa sovelluksessa. Ride Vision on tällä hetkellä ainoa kaupallinen ARAS-tuote, ja se on jo saavuttanut aaltoja valituilla markkinoilla ympäri maailmaa, mukaan lukien Israelissa, Australiassa, Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa ja pian myös Yhdysvalloissa.
AR0147AT on osa onsemin Hayabusa-anturiperhettä, jossa on skaalautuva tarkkuus ja korkea dynaaminen alue sekä ledivärähtelyn esto. Anturiperheen nimi on mitä sopivin, sillä Hayabusa tunnetaan Suzukin superpyöränä, joka pitkään oli maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä.
ARAS-järjestelmät eivät tietenkään korvaa kaksipyöräisellä ajamisen perusperiaatteita. Jokainen motoristi joutuu olettamaan, etteivät autoilijat näe häntä ja tekevät siksi säännöllisesti irrationaalisia liikkeitä ja päätöksiä moottoripyörien lähellä.