Infineon Technologies kertoo on julkistanut markkinoiden tähän asti tiheimpien ferrosähköisten F--RAM-muistien kaupallisten toimitusten aloittamisen. 8 ja 16 megabitin EXCELON-piirit vastaavat suorituskyvyltään seuraavan sukupolven auto- ja teollisuusjärjestelmien haihtumattomiin tiedonkeruuvaatimuksiin ja auttavat estämään tietojen häviämisen ankarissa käyttöympäristöissä.
Autoissa piirien avulla voidaan toteuttaa ns. mustia laatikoita eli tapahtumaloggereita. Piirit siirtävät dataa 54 megabitin sekuntinopeudella. Tämä vastaa hyvin niihin vaatimuksiin, joita automaation lisääntyminen ja antureiden määrän nopea kasvu tuo autoihin ja teollisuuden tiedonkeruujärjestelmiin.
Aiemmin nämä laitteet ovat tallentaneet datansa EEPROM- tai flash-muisteihin. Ominaisuuksiltaan F-RAM on kuitenkin ylivoimainen. F-RAM on aina välittömästi käytettävissä, joten mikään tapahtuma ei jää tallentamatta. F-RAM-muistille voi kirjoittaa dataa kertaluokan verran useammin kuin EEPROM- tai flash-muistille. Lisäksi F-RAM kuluttaa hyvin vähän virtaa kirjoitus- ja lukuoperaatioiden aikana.
F-RAM kestää lisäksi paljon kovempia lämpötiloja kuin aiemmat ratkaisut. Tämä nousee suureen arvoon autojen dataloggereissa, mutta myös monissa teollisuuden laitteissa.
Auton tapahtumatallennin kirjoittaa anturidataa jatkuvasti RAM-puskuriin, josta se siirretään haihtumattomaan muistiin vasta tarvittaessa. Esimerkiksi kolarin sattuessa turvatyynyn antureista tullut data siirtyy tallennettavaksi vasta, kun tietyt g-voimat ylittyvät ja turvatyyny laukaistaan.
Mikäli muisti ei ole riittävän nopea, esimerkiksi turvatyynyn toimintahäiriö ei välttämättä tallennus reksiteriin. EXCELON-piirien kirjoitusvasta on 35 nanosekuntia, joten ne ehtivät mukaan kaikissa tilanteissa.