Suomen tieliikenteen päästöt halutaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi on päätetty monia keinoja, kuten esimerkiksi jakeluvelvoitteen nostaminen sekä sähköauton ostajille suunnattu tuki. Viime vuonna päästöt vähentyivät, mutta poliittisten päätösten vaikutus kehitykseen on ollut marginaalinen.
Autoalan keskusliiton mukaan liikenteen energiankulutus kasvoi viime vuonna 3,6 prosentilla vuoteen 2020 verrattuna. Tätä selittää se, että vuonna 2020 liikkuminen oli koronapandemian takia rajoitettua ja matkojen ja kuljetusten määrä väheni selvästi vuoteen 2019 verrattuna.
Tieliikenteen fossiilisten polttoaineiden kulutus oli kuitenkin viime vuonna pienempää kuin kertaakaan 1990-luvun jälkeen. Fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus laski viime vuonna 5 prosentilla vuoteen 2020 verrattuna. Polttoaineenkulutusta ovat vähentäneet viime vuonna 18 prosenttiin noussut uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite sekä autokannan energiatehokkuuden paraneminen.
Kaasun ja sähkön yhteenlaskettu osuus tieliikenteen energiankulutuksesta oli viime vuonna noin 1,1 prosenttia. Sähkön osuus on vielä pieni, sillä autokannassa on vasta hieman yli 140 000 ladattavaa autoa.
- Sähkön osuuden tieliikenteen energiankulutuksesta on arvioitu kasvavan hieman yli 3 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä ja noin 7 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, kun ladattavien autojen osuus autokannasta kasvaa, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
7 prosenttia vuonna 2030 tarkoittaa kuitenkin kiistatta, ettei pelkillä sähköautoilla päästä hallituksen tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä. Kun tiedetään Suomen autokannan hidas uusiutumisvauhti, tavoitteeseen pääseminen edellyttää käytännössä tieliikenteen määrän radikaalia vähentämistä.
Tälle ei välttämättä ole kovin paljon mahdollisuuksia. Vaikka bensiinin hinta on tänä vuonna kivunnut keskimäärin 30 prosenttia ja dieselin 40 prosenttia viime vuodesta geopoliittisen tilanteen aiheuttaman energiakriisin seurauksena, polttonesteiden myynti on vähentynyt suhteellisen vähän. Bensiinin myynti väheni Tilastokeskuksen kokoamien polttoaineiden myyntitilastojen perusteella tammi-kesäkuussa noin 5,0 prosentilla ja dieselin 2,9 prosentilla vuoden 2021 alkupuoliskoon nähden.
Tämä tarkoittaa käytännössä, ettei fossiilisia polttoaineita käytetä huviajeluihin. Kuten Autoalan keskusliitto sanoo, polttoaineet ovat monille kotitalouksille välttämättömyystuotteita, sillä autolle ei usein ole vaihtoehtoista kulkutapaa. Dieselin kysyntä reagoi hintojen nousuun vielä bensiiniäkin vähemmän, sillä varsinkaan tiekuljetuksissa ei yleensä ole vaihtoehtoista tapaa kuljetustehtävän hoitamiseen. Noin 70 prosenttia tieliikenteessä käytetystä dieselpolttonesteestä käytetään tavaraliikenteessä.
Kuva: Fortum, suurteholatausasema.