Suomalainen, itseajavien ajoneuvojen teknologiaan erikoistunut Sensible 4 aloittaa kaupallisen operoinnin teollisissa ympäristöissä. Teollisuuden ajoneuvoissa hyödynnetään yrityksen DAWN-ohjelmistoa. Asiakkaasta sanotaan toistaiseksi vain, että kyse on ”suuresta kuorma-autovalmistajasta ja heidän asiakkaastaan”.
Sensible 4 julkaisi aiemmin tänä vuonna ensimmäisen tuotteensa. DAWN on itseajavien ajoneuvojen ohjelmistoalustan, joka mahdollistaa erityyppisten kulkuneuvojen toiminnan kaikissa sääolosuhteissa. Nyt Sensible 4 kertool, että DAWN otetaan ensimmäiseksi käyttöön teollisuusympäristössä, kohteissa, joissa toiminta on jo kaupallisesti kannattavaa. Ohjelmistoalustaa hyödynnetään ajoneuvoissa suljetuilla alueilla, kuten kaivoksissa, tehtaissa, jalostamoissa, puunjalostuslaitoksissa, satamissa ja logistiikkakeskuksissa.
Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamalan mukaan lainsäädäntö ja teknologia, joita robottiautot vaativat toimiakseen yleisillä teillä ilman turvaoperaattoria, vaatii vielä aikaa. - Teollisuusalue on suljettu ympäristö, joten asiakkaamme voivat hyödyntää teknologiaa jo nyt ajoneuvojen automatisointia varten. DAWN sopii erinomaisesti teollisuusympäristön haastaviin olosuhteisiin, jossa ratkaisujen on toimittava vaihtelevissa ja vaikeissa sääolosuhteissa, kuten sateessa, tuulessa, lumessa ja kirkkaassa auringonpaisteessa. Lisäksi ohjelmiston kyky toimia ilman tiemerkintöjä, päivänvalossa ja pimeässä mahdollistaa entistä tehokkaamman ja luotettavamman toiminnan teollisuusalueilla, Santamala selventää.
Pelkästään lava-kuorma-automarkkina on arvoltaan jopa 25 miljardia dollaria. Kasvava kuljettajapula vaikuttaa kuljetusalaan kaikkialla maailmassa. Jo nyt Euroopassa on 20 prosentin vaje kuorma-autonkuljettajista, ja vuoteen 2028 mennessä yksin Japanissa tarvitaan 280 000 kuorma-autonkuljettajaa lisää. Automaattinen kuorma-auto tuo joustavuutta ja ennustettavuutta toistuville reiteille ja tehtäville.
Robottiautot mahdollistavat sekä kutsupohjaisen liikenteen että jatkuvan ajon, ne vähentävät käyttökustannuksia ja lisäävät tuottavuutta. Automatisoinnin ansiosta ajoneuvojen kasvava määrä ei lisää kuljettajakustannuksia. Jotkut tehtävät, joita tällä hetkellä operoidaan raskailla kuorma-autoilla, voidaan korvata useammalla pienemmällä ajoneuvolla, kuten tehokkailla sähköautoilla. Automatisoitujen ajoneuvojen kaupallinen kannattavuus on perusta niiden käytölle teollisuuskohteissa.