Sähköautojen määrä kasvaa ripeästi. Vuoden 10 ensimmäisen kuukauden aikaan yli kolmannes eli 35,9 prosenttia uusista autoista oli joko täyssähköisiä tai ladattavia hybridejä. Ikävä kyllä tällä hetkellä sähköllä ajaminen on selvästi kalliimpaa kuin polttomoottoriautolla.
Syynä on tietysti sähkön hinta. Sähkön hinnasta varoittaa sähköä myyvä Väre. Yrityksen mukaan sähkön tukkuhinnan markkinoilla ennustetaan olevan koko kuluvan viikon ajan arkipäivisin yli 35 senttiä/kilowattitunti ja sähkönkulutus ylittänee 11000 megawatin rajan torstaina ja perjantaina.
Väre muistuttaa, että Suomessa sähkön tarjonnan ja kysynnän tasapaino on kireä koko kuluvan viikon ja tukkuhinnan nousu voimassa olevaan hintakattoon 4 euroa/kWh on lähellä. Jos kulutus olisi vain noin 500 megawattia enemmän, tai vastaavasti samankokoinen tuotantolaitos puuttuisi tarjonnasta, olisi sähkön tukkuhinta Suomessa noussut tänään 4 euroon/kilowattitunti.
Miksi sähköautolla ajaminen on sitten kalliimpaa kuin bensalla tai dieselillä? Yleensä ajatellaan, että sähköauto kuluttaa 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Tällöin ajo maksaisi 10 sentin vielä vuosi sitten normaalilla kilowattituntihinnalla kaksi euroa. Jos kilowattitunti maksaa euron, sadan kilometrin hinnaksi tulee 20 euroa.
Samaan aikaan bensa-auto kuluttaa esimerkiksi 7,5 litraa sadalla. Hinnaksi tulee näin 15 euroa. Summat ovat tietysti vain suuntaa-antavia eivätkä pidä sisällään erilaisia käyttömaksuja, veroja ja hankintahintoja. Bensapihillä pikkuautolla pääsee kympin pintaan.
Jos kilowattitunti maksaa neljä euroa, tulee sähköllä ajamisesta oikeastaan järjetöntä. Toki pörssisähkön hinta elää koko ajan, mutta ainakin lataajan kannattaa olla hyvin tarkkana, milloin autonsa akustoa täyttää.
Kuva: Sähkön kysyntä- ja tarjontakäyrät Suomessa ti 29.11. klo 18–19.00. Vaaka-akselilla määrä (MW) ja pystyakselilla hinta e/MWh. Lähde: Nord Pool -sähköpörssi.