Reilu kaksi vuotta sitten Qt esitteli tuen mikro-ohjaimilla pyörivälle grafiikalle. Qt for MCUs -alustaa on paranneltu tasaisin väliajoin. Uusi 2.3-versio pyrkii ratkomaan muistin käyttöön pienillä ohjaimilla liittyviä haasteita.
Kaksi tärkeintä uudistusta uudessa 2.3-versiossa ovat QML-latain (QML Loader) ja osittainen kehyspuskuri (partial framebuffer). Molemmat pienentävät käyttöliittymän ohjainpiirillä vaatimaa muistia. Lisätietoja niistä löytyy Qt:n sivuilta.
Aiemmin QML-komponentit on pääosin ladattu ohjaimen muistiin. Staattinen muistitilan allokointi nopeuttaa ajoa, mutta riskinä on, että muistia varataan komponentille, jota ei koskaan tarvita.
QML-latain tekee muistinkäytöstä dynaamista. Yksittäistä komponenttia ei ladata muistiin ennen kuin sitä tarvitaan. Tämä paitsi pienentää sovellukseen vaatimaa RAM-tilaa, myös joissakin tapauksissa nopeuttaa laitteen käynnistysaikaa.
Osittainen kehyspuskuri on tekniikka, joka voi pienentää sovellukseen vaatimaa muistialaa merkittävästi. Kehyspuskuria tarvitaan kaikissa graafisissa sovelluksissa. Käyttöliittymissä se tarkoittaa RAM-muistista varattua tilaa, johon on tallennettu kaikki näytölle siirrettävien pikseleiden informaatio.
Uudessa versiossa voidaan käyttää hyvinkin pieniä, osittaisia puskurimuisteja. Kehyspuskurin koko voi olla jopa vain yksi kilotavu. Tämä edellyttää, että näytössä on oma muisti DSI-, SPI- tai rinnakaisväylän kautta.
Qt:n sivuilta löytyy lisätietoja 2.3-version muista uusista ominaisuuksista.