Kun kameroiden määrä ja niiden resoluutio autoissa kasvaa, tuotetun kameradatan siirto auton tietokoneeseen vaatii yhä laajemman kaistan. VSI on nyt esitellyt markkinoiden ensimmäisen standardinmukaisen SerDes-piirin, joka tukee uusinta ASA Motion Link -väylästandardia.
ASA-järjestön (Automotive SerDes Alliance) Motion Link -väylä yltää 16 gigabitin sekuntinopeuteen. VSI:n VS775-piiri on ensimmäinen, joka kykenee siirtämään ajoneuvon kameroilta tulevan raakadatan tällä nopeudella auton elektroniikka- eli ECU-yksikköön.
VSI esitteli uuden tuotteensa suorituskykyä ja vakautta järjestämällä live-esittelyn EIPATD 2022:ssa (IEEE Ethernet IP & Automotive Technology Day 2022), joka pidettiin Japanin Yokohamassa marraskuussa.
Autonomisen ajon vaatimusten kasvaessa ajoneuvoihin asennettujen sensorien, kuten kameroiden ja lidarin (LiDAR) ja tutkan määrä lisääntyy, joten myös reaaliaikaisen nopean tiedonsiirron kysyntä kasvaa. Esimerkiksi yhteen ajoneuvoon tarvitaan yli 20 anturia autonomisen ajamisen tasoilla 4 ja 5. Tästä syystä ajoneuvojen nopea tiedonsiirtotekniikka on välttämätöntä.
Nykyisillä ratkaisuilla kaistanleveys jää liian pieneksi, minkä lisäksi eri vmistajien käyttämät ratkaisut ovat keskenään yhteensopimattomia. Tämän ratkaisemiseksi käynnistettiin autoteollisuuden nopeiden linkkiratkaisujen standardointitoiminta (ASA), jota johtivat suuret OEM-valmistajat.
Maailman ensimmäinen ASA Motion Link -standardin mukaiseksi suunnitellun VS775 SerDes -sirun näytepiirin suorituskyky oli jo 8 gigabittiä sekunnissa ja se julkaistiin toukokuussa 2022. Tätä seurasi pian kaupallinen siru, joka kaksinkertaisti lähetysnopeuden 16 Gbps:iin. Nopean tiedonsiirron lisäksi VS775:ssä on pienitehoinen rakenne, joka vähentää virrankulutusta jopa 50 prosenttia nykyisiin piireihin verrattuna.
VSI kertoo lisäksi, että ensimmäisen polven SerDes-piiriä kehitetään koko ajan. Työn alla ovat ratkaisut, joissa väylän nopeus nostetaan ensin 32 ja myöhemmin 64 gigabittiin sekunnissa.
Kuva: VSI. Laitevalmistajille tarkoitettu kehityskortti.