Kaiken sähköistyminen on nostanut litiumin kysynnän pilviin. Niin suureksi, että kysyntään on tulevaisuudessa todennäköisesti mahdotonta vastata. Kanadalainen Salient Energy on kehittänyt sinkki-ioniakun, joka pystyy samaan energiatiheyteen, akustojen kokoon ja elinkaareen kuin litiumioniakut.
Kaikki ennusteet sanovat, että litiumin nykyinen louhintatahti riittää tällä hetkellä juuri ja juuri tyydyttämään sähköautojen materiaalitarpeen. Muihin energian varastointitarpeisiin litium ei riitä. Hiilineutraaliuteen pääseminen kuitenkin edellyttää massiivista akustojen valmistusta myös muihin sovelluksiin.
Litiumin vuotuinen tuotantomäärä on noin 0,1 miljoonaa tonnia. Samaan aikaan sinkkiä tuotetaan 12,8 miljoonaa tonnia eli satakertainen määrä. Sinkkivarannot ovat myös merkittävästi suuremmat, joten se voi ratkaista akkujen tuotannon valtavat materiaaliongelmat.
Salientin kehittämä akku toimii litiumioniakun tavoin. Se on samalla ensimmäinen sinkkiakku, jossa sinkki-ionit reagoivat kummankin eletrodin kanssa.
Yhtiön akkutekniikalla on yksi iso puute: akut ovat selvästi litiumioniakkuja painavampia. Sen takia niillä ei voida korvata sähköautojen akustoja. Salientin akut sopivat kuitenkin muuhun sähköenergian varastointiin, joten ne voivat ratkaista toisen puolen sähköistymisen haasteista.
Sähköautoissa litiumille haetaan nyt korvaajaa kovalla kiireellä. Kaikkien arvioiden mukaan maailman tiedetyt litiumvarannot riittävät korvaamaan globaalin autokannan sähköautoilla yhden kerran. Litiumakkujen seuraajaksi lupaavimmat ehdokkaat perustuvat kiinteisiin metallirakenteisiin. Niitä kehitetään esimerkiksi VTT:llä Suomessa.