Meille myydään nyt sähköautoja päästöjen vähentämisellä, mutta kuluttajien suurin syy valita sähköauto on edullisemmat ajokustannukset. Deloitten tutkimuksesta käy myös ilmi, että sähköautojen korkeat hinnat hidastavat autokannan sähköistymistä.
Deloitten tuoreen autoteollisuuden trendejä selvittävän 2023 Global Automotive Consumer -tutkimuksen mukaan siirtyminen sähköautoihin tapahtuu kansainvälisesti eri tahdissa, koska yksittäisillä markkinoilla on erilaisia käyttöönottoon liittyviä haasteita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa (52 %) ja Japanissa (50 %) sähköauton hankintaa hidastaa eniten inflaation nostamat kustannukset. Kaakkois-Aasiassa (54 %) ja Intiassa (43 %) ajoneuvojen sähköistymistä vaikeuttaa puolestaan useimmiten julkisen latausinfrastruktuurin puute ja Kiinassa (32 %) akkujen turvallisuus.
- Autoala on tällä hetkellä suuressa murroksessa ja sähköautojen huima suosio näkyy myös Suomessa. Traficomin mukaan täyssähköisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin täällä viime vuonna 43 prosenttia edellisvuotta enemmän, sanoo Deloitten Pohjoismaiden Finance & Performance -konsultoinnin johtaja Sari Berglund.
Suurin osa sähköajoneuvojen kuljettajista haluaa ladata ajoneuvonsa kotona. Erityisesti Yhdysvalloissa (77 %), Saksassa (75 %), Japanissa (72 %) ja Kiinassa (65 %) suositaan kotilatausta. Julkisten latauspisteiden kysyntä on puolestaan suurinta Etelä-Koreassa (43 %) ja Intiassa (41 %).
Kuluttajat useimmilla markkinoilla ovat valmiita käyttämään 20–60 minuuttia ajoneuvon lataamiseen julkisella latausasemalla niin, että tyhjä varaustaso nousee 80 prosenttiin. Latauspisteeltä toivotaan erityisesti langatonta verkkoa, wc-tiloja ja mahdollisuutta ostaa juomia.
Sähköautokilometrin edullisuus riippuu tietenkin suoraan sähkön hinnasta. Jos sähkö maksaa 10 senttiä kilowattitunnilta ja auto kuluttaa 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä, maksaisi ajaminen kaksi euroa sadalla kilometrillä. Sähköautokilometrin ”kipuraja” menee jossakin 70-80 sentin paikkeilla.
Koronapandemian tuomat toimitushaasteet vaivaavat edelleen autoteollisuutta. Kuluttajat vaikuttavat kuitenkin tottuneen ajoneuvojen pitkiin toimitusaikoihin ja 3-12 viikkoa pidetään monissa maissa hyväksyttävänä odotusaikana uudelle autolle. Tällä hetkellä uutta sähköautoa ei ole mahdollista saada näin nopealla aikataululla, vaan puhutaan aina useista kuukausista.
Sähköauto on käytännössä aina liitetty verkkoon jo pelkästään latausasemien etsimisen ja latauksen maksamisen takia. Liitettävyyspalveluiden keräämään dataan ja sen jakamiseen suhtaudutaan tutkimukseen mukaan melko epäluuloisesti. Yhdysvaltalaisista vastaajista 15 % luottaa eniten laitevalmistajiin – mutta peräti 30 % vastaajista ei luota kenenkään datan hallinnassa. Kuluttajat ovat kuitenkin valmiita jakamaan henkilökohtaista dataa, mikäli se auttaa heitä ennakoimaan huoltotarvetta (60 %), vastaanottamaan päivityksiä liikennetilanteesta (58 %) tai parantamaan tieturvallisuutta (57 %).
Deloitten tutkimus löytyy täältä.