Euroopan suosituin sähköauto oli viime vuonna Teslan Y, jota myytiin 137 tuhatta kappaletta. Valmistajien ykkönen oli kuitenkin VW-konserni, jonka täyssähköisiä automalleja myytiin yhteensä 349 200 kappaletta.
Volkswagen-konsernilla oli täyssähköautoissa 22,4 prosentin markkinaosuus, kertoo JATO Dynamic. Tutkimuslaitoksen mukaan tämä perustui konsernin sähköisten SUV-mallien ja Cupra Bornin vahvasta kysynnästä.
Tästä huolimatta saksalaisvalmistaja ei kyennyt kasvattamaan markkinaosuuttaan ID.3:n heikon myynnin ja e-up:n lopettamisen vuoksi. Viime vuonna Volkswagen menetti lähes 3 prosenttiyksikköä markkinaosuudestaan Teslalle, Stellantisille, BMW Groupille, Geely Groupille ja useille kiinalaisille autonvalmistajille.
Stellantis kasvatti markkinaosuutta myös Fiat 500:n ja Opel/Vauxhall Mokan hyvän kysynnän ansiosta. BWM Groupin volyymi kasvoi 75 prosenttia i4:n ja iX:n vahvan kysynnän seurauksena.
Viime vuonna Euroopassa rekisteröitiin yhteensä 2,59 miljoonaa täyssähköistä autoa. Kasvua tuli edellisvuodesta 15 prosenttia ja vuoden 2020 lukuihin verrattuna määrä on lähes kaksinkertaistunut. Sähköautojen osuus koko autokaupasta oli viime vuonna 23 prosenttia.
Eniten sähköautoja myydään edelleen Norjassa, jossa 79 prosenttia uusista autoista oli täyssähköisiä. Ruotsissa osuus oli 33 prosenttia, Hollannissa 23 prosenttia ja Tanskassa 21 prosenttia. Tässä vertailussa Suomikin on noussut kärjen tuntumaan: meillä täyssähköisten osuus kaikista rekisteröinneistä oli 18 prosenttia. Se on 7,5 prosenttiyksikköä edellisvuotta enemmän.