Jos vaikkapa sähköauton akun kapasiteetin saisi nostettua kaksinkertaiseksi, voisi sillä pidentää ajomatkan tuplaksi tai pienentää akun vaatimaa tilaa. Kalifornialainen Amprius Technologies väittää pystyvänsä tähän litiumioniakuissaan.
Amprius kehuu kehittämänsä akun energiatiheydeksi 500 Wh kilo kohti, tai 1,3 kWh litraa kohti toisin ilmaistuna. Tämä on noin kaksinkertainen nykyisten yleiskäyttöisten kennojen kapasiteettiin verrattuna.
Ratkaisu on varsin yksinkertainen: grafiittianodi on vaihdettu piipohjaiseen. Aiemmin tällaiset ratkaisut eivät ole olleet toimivia, koska piianodit ovat turvonneet voimakkaasti lataamisen aikana.
Ampriun onkin kehittänyt nanolangoista koostuvan piianodin. Siinä volyymin muutokset pysyvät kurissa. Testeissä Amprius sanoo ladanneensa kennoaan 200-1200 sykliä. Tämä lukema on ensimmäisistä kaupallisista versioista.
Sähköauton akuston kestävyydeksi on usein määritelty 1500 latausta, jonka jälkeen sen kapasiteetin pitäisi yhä olla 80-prosenttinen. Ampriuksen akku ei siis ole aivan vielä valmis sähköautoihin, mihin se ei sano edes pyrkivänsä. Yhtiön fokuksessa ovat ennea kaikkea arvokkaammat kuten armeijan sovelluksiin ja lentoliikenteeseen. Yhtiö on tosin vihjannut, että sen seuraavan sukupolven akkutekniikka olisi valmis mullistamaan sähköautojen markkinat.
Ampriuksen pilottituotanto on Kaliforniassa. Yhtiö kirjoitti äskettäin aiesopimuksen Coloradossa sijaitsevasta laitoksesta, jonka tuotantokapasiteetti olisi alkuvaiheessa 5 gigawattituntia.