Suomessa aiotaan kehittää maailman edistyneimpiä ADAS-piirejä. Asialla on Murata Electronics, joka tunnetaan jo laajasti autoteollisuuden MEMS-anturien kehittäjänä. ADAS vaatii edistyneempiä algoritmeja, joihin Murata pääsee käsiksi investoimalla espoolaiseen Nordic Inertialiin.
Nordic Inertial kehittää algoritmeja ja järjestelmiä vaativaan liiketunnistukseen esimerkiksi autoteollisuudessa, teollisuudessa, kulutuselektroniikassa, IoT-markkinoilla. Yhtiön ydintiimillä on vankka akateeminen tausta esimerkiksi signaaliprosessoinnin ja liikeanturien alueella.
Esimerkiksi toimitusjohtaja Jussi Collinilla on yli 10 navigointiin liittyvää patenttia. Collinin mukaan patentoitu maakulkuneuvojen navigointiteknologia parantaa merkittävästi navigointitarkkuutta perinteisiin järjestelmiin verrattuna. Kuinka tarkasta liiketiedosta sitten puhutaan?
- Parhaimmillaan meidän algoritmeillamme saadaan inertiadatan valuminen kuriin kilometritasolta metritasolle tunnissa, Collin selventää.
Pelkän liikkeen perusteella NI:n algoritmit pystyvät mittaamaan hyvin tarkasti suhteellista paikkaa tai asentotietoa. Tarvittaessa laskentaan voidaan fuusioida GNSS-signaali paikannussatelliiteista. - Anturifuusio on mahdollista lähellä anturia tai erikseen koneen/ajoneuvon omalla prosessorilla, Collin jatkaa.
Muratan rahoituksen avulla NI pystyy laajentamaan kehittäjätiimiään. - Etsimme syvällistä ymmärrystä tilastollisesta signaalinkäsittelystä ja sulautetuista järjestelmistä, Collin kertoo.
Muratan liikeantureihin ja erityisesti haluun laajentaa autonomisten autojen ADAS-järjestelmiin NI:n algoritmit sopivat hienosti. Murata Electronicsilla liiketoiminnan kehityksestä vastaavan Tommi Turusen mukaan yhteistyöllä pyritään vastaamaan markkinoiden ja asiakkaiden kehittyviin tarpeisiin paremmin etenkin tulevaisuuden sovelluksissa, joiden lopulliset suorituskykyvaatimukset eivät ole vielä tarkasti määriteltyjä.
- Yhteistyö mahdollistaa Muratan komponenttimyynnin laajentamisen sovelluslähtöisiin ratkaisuihin. Tämä mahdollistaa sellaisen lisäarvon luonnin, joka tukee kasvuamme ja liiketoiminnan laajentamista uusille alueille. Yhteistyömme pääfokus ensimmäisten vuosien aikana on päämarkkina-alueillamme autoteollisuudessa ja muissa teollisuuden sovelluksissa.
Käytännön tasolla puhutaan piireistä, joilla voidaan toteuttaa itseohjautuvan ajamisen paikannus eli robottiautoilu. Lisäksi ratkaisuja voidaan käyttää vaikkapa ajovalojen säätöön sekä muihin automaattisiin asentomittauksiin.
Turusen mukaan Muratalla ja NI:llä on jo aikaisemman yhteistyön pohjalta olemassa kaupallisia ratkaisuja, joissa asiakas käyttää Muratan anturia ja yhteistyössä kehitettyjä algoritmeja. Tällä hetkellä valikoimassa ei ole vielä komponentti- tai moduulitason ratkaisua, joissa anturi ja algoritmiohjelmisto olisi integroitu samaan kokonaisuuteen.
Toistaiseksi Murata ei ole valmis kertomaan tarkemmin suunnitelmistaan ADAS-järjestelmien ja autonomisten ajoneuvojen markkinoilla. Uusi markkina on toki huomioitu Muratan roadmapissa ja tulevaisuuden tuotteiden suunnittelussa. -Näistä sitten kuuluu lisää myöhemmin, Turunen lupaa.
Kuva: AdobeStock ja Murata