Tesla on julkistanut viime vuoden ympäristövaikutusraporttinsa. Lähinnä raportti todistelee sähköautoilun positiivisia vaikutuksia hiilidioksidipäästöihin, erityisesti jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla. Data sisältää kuitenkin mielenkiintoista tietoa Tesla-autojen akustoista.
Akusto lienee sähköauton kallein komponentti. Moni miettii, kuinka hyvin akusto kestää auton eliniän yli. Teslan esittämän datan mukaan huoli on täysin turha. Akustoa ei tarvitse käytännössä koskaan uusia.
Teslan mittausten mukaan Model X:n akuston kapasiteetista katoaa vain 12 prosenttia, kun autolla on ajettu 200 000 mailia eli noin 320 000 kilometriä.
Teslan arvion mukaan autolla ajetaan Yhdysvalloissa keskimäärin 200 000 mailia elinikänsä aikana. Euroopassa autolla ajetaan 150 000 mailia eli noin 240 000 kilometriä. Suomessa autoilla ajetaan keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa ja autojen keski-ikä on 12,9 vuotta. Näin suomalaiset ajavat autoillaan noin 180 000 kilometriä ennen kuin se vaihtuu uuteen.
Käytännössä sähköauton akku kestää komeasti auton koko eliniän yli, eli huoli akun kunnosta on täysin tarpeeton. Toki Suomen sääoloilla voi olla vaikutuksia akuston rasitukseen ja kuntoon, mutta kovin isoa huolta akustosta ei kannata kokea.
Teslan raportissa on paljon muutakin mielenkiintoista dataa.