Vaikkapa sähköauton akku latautuu sitä tehokkaammin, mitä paremmin litiumionit virtaavat sen sisällä. Ionien reaktiivisuutta parantamalla voidaan parantaa latauksen tehokkuutta. MIT:n tutkijat ovat tarttuneet haasteeseen röntgenkuvauksella.
Ensimmäistä kertaa koskaan tehdyssä tutkimuksessa Massachusetts Institute of Technologyn tutkijat ovat havainneet, kuinka litiumionit virtaavat akun rajapinnan läpi. Tämä voi auttaa optimoimaan akun materiaaleja.
Röntgenkuvia analysoimalla tutkijat ovat tehneet merkittäviä uusia löytöjä litiumrautafosfaatin, sähköautojen akuissa ja muissa ladattavissa akuissa käytetyn materiaalin, reaktiivisuudesta. Ylläolevassa kuvassa jokaisessa parissa todelliset hiukkaset ovat vasemmalla ja tutkijoiden simulaatiot oikealla.
Uusi tekniikka on paljastanut useita ilmiöitä, joita oli aiemmin mahdoton nähdä, mukaan lukien vaihtelut litiumin interkalaatioreaktioiden nopeudessa litiumrautafosfaattisen nanohiukkasen eri alueilla.
Tutkimuksen merkittävin käytännön havainto on, että nämä vaihtelut reaktionopeudessa korreloivat hiukkasten pinnalla olevan hiilipinnoitteen paksuuden erojen kanssa. Tämä voi johtaa parannuksiin akkujen lataamisen ja purkamisen tehokkuudessa.
Lisätietoja täällä.