Kaiken sähköistyessä on hyvä tietää, että litiumioniakkujen hinnat putoavat tasaisesti. Tänä vuonna akut maksavat 139 dollaria kilowattitunnilta. Hinta on pudonnut kymmenesosaan vuoden 2010 tasoista, kertoo BNEF (Bloomberg New Energy Finance).
Viime vuonna akkujen hinnat tosin nousivat, ensimmäistä kertaa historian aikana. Nyt on palattu normaaliin ja maagisen sadan dollarin rajan alle mennään vuonna 2027, BNEF ennustaa.
Tänä vuonna akkujen hinta on laskenut 14 prosenttia, sillä viime vuonna kilowattitunti maksoi vielä 161 dollaria. Samalla kilowattitunnin hinta on laskenut ennätysalhaiseksi. Tänä vuonna kysyntä on kuitenkin jäänyt monien odotuksia alhaisemmaksi. Se kasvaa "vain" 53 prosenttia. Kysyntä on lähestynyt terawattituntia, ollen tarkalleen 950 GWh. BNEF:n mukaan tuotantokapasiteettia olisi ollut suuremmankin kysynnän tyydyttämiseen.
Tietenkään akku tai akusto ei maksa samaa kaikissa laitteissa ja kaikilla markkinoilla. Sähköauton akustossa kilowattitunnin hinta oli keskimäärin 128 dollaria. Kiinassa kilowattitunti on edullisin, sitä seuraa EU ja Yhdysvalloissa kilowattitunti akkukapasiteettia maksaa viidenneksen enemmän kuin Kiinassa.
Entäpä sitten jatkossa? BNEF:n mukaan hinnat putoavat tasaisesti. Ensi vuonna kilowattitunnin hinta on keskimäärin 133 dollaria, seuraavana vuonna 113 dollaria ja vuonna 2027 enää sata dollaria. Vuonna 2030 kilowattitunnin akkukapasiteetti maksaa 80 dollaria.
Lisätietoja täällä.