Viime joulukuussa kävi ilmi, että Nokia menetti Pohjois-Amerikassa keskeinen asiakkuuden eli AT&T:n Ericssonille. Tutkimuslaitos Recon Analyticsin operaattorikyselyn perusteella voi tulkita, ettei kyse ollut yksittäisestä tapauksesta. Nokian maine ei enää ole yhtä hyvä kuin ennen.
Recon kysyi loka-marraskuussa sadan operaattorin näkemyksiä eri laitevalmistajista. Jokaisesta maasta oli mukana yksi operaattori. Kun globaalisti toimivia operaattoreita on reilut 700, otos kuvaa ”merkityksellisestä osaa maailmasta”, kuten Recon Analytics asian ilmaisee.
Operaattoreilta kysyttiin esimerkiksi, kenelle on paras RAN-tuotevalikoima. Tässä selvästi ykköseksi nousi Ericsson, jonka nosti kärkeen 65 prosenttia vastaajista. 57 prosenttia mainitsi myös Samsungin ja Nokian sisällytti mukaan 49 prosenttia vastaajista, jotka koostuivat operaattorien päättäjistä ja ostajista.
Kun operaattoreilta kysyttiin, kenen valmistajan kanssa he suunnittelivat rakentavansa seuraavan verkkonsa, Ericsson ylsi 77 prosenttiin. Samsungin mainitsi 54 prosenttia ja Nokian 49 prosenttia.
Tulosten mukaan Recon Analytics päättelee, että Samsungin maine RAN-toimittajana on nousussa. Tämä voi tietää huonoja uutisia Nokialle, vaikka pitää muistaa, ett kyselyn otos on pieni ja virhemarginaali siksi iso.
Lisäksi operaattorit arvostavat enemmän ja enemmän uusia pienempiä valmistajia, kuten Fujitsu ja Mavenir. Ne ovat kunnostautuneet lähinnä Open RAN -verkkojen laitetoimittajana.
Recon Analyticsin kyselytutkimuksesta raportoi FierceWireless. Kiinan markkinat olivat kyselyn ulkopuolella, joten Huawein ja ZTE:n asemaa tutkimus ei kuvaa kovin hyvin.